sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ר׳ אברהם אבן עזרא בספרו יסוד מורא ( שער ח ) : ״ומשה אדוננו ע״ה אמר על כל המצוות ( דברים ד , ו ) : רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה , ואם אין להם טעמים שנוכל לדעת מה טיבם , איך יאמרו העמים שהם חוקים צדיקים ואנחנו השומרים אותם חכמים ? " והרמב״ן כתב בספר הזכות ( גיטין עו ע״א ) : ״שדיני ממונות אין לתלותן בגזירות הכתוב אלא דברים שהדעת נוטה לדין הם״ . כשם שבמחקרים הקודמים לא נידונו עניינים שבמוסר , מצווה ולפנים משורת הדין , הנוגעים לכל יחיד לעצמו , לפי מידותיו המיוחדות לו , לפי שאלה דברי אגדה , אלא כללי הלכה בלבד המוטלים על כל אדם מישראל , אף מחקר זה אינו דן ביסודות נפשיים , מוסריים , וחובות הלבבות , כגון כיצד צריכים האב והאם לגדל ולחנך את ילדיהם לפי דרכם , או כיצד צריכים הבנים לכבד את אביהם ואת אמם לפי מידתם . וכן אין המחקר דן ביסודות החברתיים והכלכליים של דיני הנישואין שמובאים לפעמים בתלמודים ובמדרשים , שאף הם בדרך כלל דברי אגדה , אלא המחקר דן בהלכה בלבד המתבארת במשנה ובתלמוד , ומחייבת כל אדם בכל זמן ובכל מציאות , והיא הכלי הנותן צורה לכל הדברים הללו שבתוכו . ומתוך הנימוקים והטעמים של ההלכות שנתבארו כאן יש להעלות כיצד צריכים הדינים ועיקרי ההתנהגות העתיקים לעצב ולשפר כל מציאות חדשה ומצב דברים חדש . נחתם ביום כ " ג באלול תשס״ח , יום השנה השלישי לפטירת אשתי פליאה שרה בת ר ' יצחק הלוי , תנצב " ה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help