sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה מחקר זה על הנישואין הוא על פי דרך המחקרים שפרסמתי על דיני הנזיקין ושאר דיני הממונות , על דיני הראיות ובתי הדין , ועל דיני העונשים , והוא המשך לספרי , מבוא למשפט העברי בימי התלמוד , תשנ״ט . אף במחקר זה עמדתי על טעמי ההלכות השונות וטעמיהן של מחלוקות החכמים בהלכות , כדי לעמוד מתוכם על תכליתן של ההלכות במציאות של חיי היחיד וחיי הציבור . הטעמים והתכליות מצטרפים לעיקרים ויסודות העושים את ההלכה למערכת אחת בלי סתירות ובלי יוצאים מן הכלל שאין להם ביאור ואין להם טעם . המחקר נותן נימוקים וטעמים לדעות התנאים והאמוראים , למסורותיהם , לדבריהם ולמחלוקותיהם , לפי שאין דעות ומסורות אלה חסרי טעם ובלא הבנה . מעתה כל פירוש לדברי התנאים והאמוראים או למחלוקותיהם צריך להתיישב עם טעמיהם של הדברים ואינו יכול לסתור אותם . כל פירוש ונוסח בדברי חכמים שאין בו טעם ותכלית שמתיישבים על הדעת , אינו יכול להיות אמת . ומכאן חשיבותם של הטעמים להבנת כל דברי המשנה והתלמוד . וכן נוסחאות של כתבי יד עתיקים הן נכונות ואמתיות רק אם עולה מתוכן נימוק וטעם לדברים , ואינה עולה סתירה לטעמים ולנימוקים של דברי החכמים , ואותם טעמים ונימוקים עולים בקנה אחד עם העיקרים והיסודות שעליהם מיוסדים כללי ההלכה בעניינים אלה . אבל אם אין לנוסח נימוק וטעם הריהו טעות . וזה לשון

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help