sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פעם אחר פעם התנסה בציור בצבעי שמן ומים בניסיון להתקרב לאמנות העכשווית , ובד בבד להתנתק בהדרגה מהתפישה האקדמית . ציוריו הפכו להיות חופשיים יותר , ובתיאורי הנוף ניכר שינוי בתפישת האור , הצבע והאווירה . אבניאל ניסה להבין את החלל בדרך אופטית באמצעות שילובי צבעים , בתחילה בדמות כתמים אמורפיים , עמ ‘ 32 שהפכו בהדרגה לכתמים בעלי צורות ריבועיות , עמ ‘ 33 אך עדיין היו בבחינת שיקוף של אווירה , יותר מאשר ייצוג נאמן של הנוף הממשי . משלב זה ואילך שם דגש על האור , על האווירה ועל שעת היום שבה התבצע הציור . ציורי המים של אבניאל יוצרים מרקם רגיש של נוף , צמחייה , סלעים ובתים מחד גיסא , ושמים ריקים מאידך גיסא . ניגוד זה מקנה לרישום הצבעוני תחושה של עומק . המציאות , שאותה הוא משכתב בתנועות קצביות , שתחילתן בעץ , בגבעה או בבית וסיומן בצורות ובצבעים נרמזים , עשויה בנגיעות צבע מהירות ובוטחות . באמצעות מערכת הגוונים והכיוונים שהוא יוצר על גבי הנייר , מוליך האמן את עין הצופה אל תוך המרחבים . הכנרת אבניאל והכנרת הם סיפור אהבה , שהוליד סצנות דרמטיות המצוירות בשפות שונות , לעתים בסגנון נוטה לסוריאליסטי , בלתי קריא במבט ראשון , כמו כנרת משנות ה –70 של המאה ה – , 20 עמ ‘ 27 תיאור ריאליסטי האפוף באווירה סוריאליסטית . במרכז המישור התחתון , שלוש מדרגות , העולות ויורדות אל הכנרת ומוגנות במעקה חוסם . בקצה גרם המדרגות נראות שלוש דמויות סכמתיות בשחור . משני צדי המדרגות שעל חוף הכנרת מסומנת צמחייה ברישום חופשי של צבעי מים כהים . הכנרת מצוירת בצבעי תכלת בהירים ושקטים , ממול נשקף אזור יבשתי מיושב , ומעליו הרי הגולן ושמים אומרי רוגע , המעניקים תשובה הולמת ומשלימה לכנרת השלווה . ציור נוסף בשם כנרת משלהי שנות ה – , 60 עמ ' 38 משקף מראה חורפי וקודר , ציור שמן על בד ביום גשום . כאן מתגלה " הפטנט " הייחודי של אבניאל : הדבקות נייר משי על משטח צבעי השמן על מנת לעבות את מראה טיפות הגשם , הנפגשות עם פני השטח החלקים של הכנרת ולשוות לטיפות עומק ואיכות טקטילית . בדרכו של אבניאל להפשטה מוחלטת של הכנרת , מעניין להתעכב על הציור נוף כנרת משנות ה – 70 של המאה ה – . 20 עמ ' 39 רוחבו של הציור המרשים כ – 2 מטרים , והוא מהדהד את משיכות המכחול של מארק רותקו . אבניאל , שביקר בניו יורק פעמים מספר מאז שלהי שנות ה – , 50 נחשף לאסכולת ניו יורק ולציוריהם של רותקו ושל בארנט ניומן . ניתן לחוש את העוצמה הגלומה במשיכות המכחול הרחבות , המושגות באמצעות תנופה של המרפק , ולא של כף היד , תנועה המייצרת משטחים רוחביים רבי רושם , שנושבת מהם רוחניות אוניברסלית , וזו שולפת את היצירה ומרוממת אותה מעל המציאות האישית והאגו הפרטי מתוך שאיפה לגעת בנשגב .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help