sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

אבניאל מבצלאל רחל סוקמן ביקטרינבורג שבהרי אורל הלכה והתעצמה אהבת האמנות אצל מרדכי דיקשטיין , אז צעיר בן שמונה עשרה , תלמיד בית הספר הגבוה לאמנות ( מי שלימים יעברת את שמו למרדכי אבניאל ) . בעוד העיסוק באמנות היה בבחינת כמיהה פרטית מילדות , עמו החלה להתגבש באישיותו הכריזמטית מוּדעוּת לשייכותו החברתית – לאומית ושאיפה עזה לממשה . כישרונו האמנותי ואופיו המנהיגותי נשזרו זה בזה על רקע צמיחת התנועה הציונית בעיר מוסקבה . עד מהרה הפך לחבר פעיל בתנועה ונבחר מטעם " צעירי ציון" לשמש כציר לוועידה הציונית במוסקבה ב – . 1920 מיד עם הגיעם לעיר , נאסרו דיקשטיין וחבריו על ידי הקומוניסטים המקומיים , מטעמים שלא הובהרו , ונשלחו לכלא בוטירקה הסמוך . עם שחרורם , בסיוע הג ' וינט האמריקני , הוחתמו חברי הקבוצה על מסמך התחייבות שלא לעזוב את שטח רוסיה . כמנהיג קבוצת " החלוץ " שכנע דיקשטיין את חברי הקבוצה לשים את פעמיהם אל ארץ הקודש , והם יצאו את רוסיה באופן בלתי לגאלי . בסופו של מסע מפרך דרך פולין הגיעו בשנת 1921 לארץ ישראל . מסמך , שנשמר מאותם ימים , מעיד כי עברו בוורשה , ושם הונפקה לדיקשטיין , ככל הנראה , תעודת זהות חדשה . עמ ‘ 80 לאחר הגיעם ארצה פנו חברי הקבוצה לעבוד בחקלאות . במשך כשנתיים קטפו תפוזים בפרדס גולדברג סמוך לפתח תקוה . ב – 1922 או ב – 1923 ( הדעות באשר לתאריך המדויק חלוקות ) ארגן דיקשטיין , שהיה אמן וראש הקבוצה , את חבריו לביקור בתערוכת פיסול של פרופ ' בוריס שץ בגימנסיה הרצליה שבתל אביב . הפגישה הגורלית עם שץ , מייסד ומנהל בית הספר לאמנות ואומנות בצלאל בירושלים , הובילה לעזיבתו של דיקשטיין יחד עם חברתו את קבוצת הפועלים . הוא נענה להזמנת שץ לעלות לירושלים כדי ללמוד במחלקה לחיטוב בשנהב ( פיסול זעיר ) בבצלאל , שבראשה עמד באותם הימים מאיר גור – אריה , מורהו הראשון במוסד . בשנת הלימודים 1922 / 23 החל דיקשטיין לחבוש את ספסלי בית הספר בצלאל , שהיה מזוהה עם תפישת עולם יהודית ציונית , ועודד שימוש בסמלים יהודיים ומקומיים ושימורם – סמלים שעלו בקנה אחד עם השקפתו בדבר זיקתו של העם היהודי ושייכותו לארץ ישראל . תפישה זו הובילה להחלטתו של מרדכי לעברת את שם משפחתו מדיקשטיין לשם ישראלי . על פי מסמכים מאותה תקופה , בתחילה היה שמו אבניאלי , ורק כעבור שנתיים התקבע כאבניאל . שינוי השם תאם את רוח המקום והזמן . הייתה זו התקופה , שבה פנה שץ לתלמידיו בבקשה להעניק לבניהם הבכורים את השם " בצלאל " ; ואכן ידוע כי לקריאה נענו מרדכי נרקיס והתלמיד החדש , אבניאל , שיצר קמע מופלא בשם זה לציון לידת בנו הבכור ב – . 1924 עמ ‘ 76 משנת 1922 / 23 עד 1929 היה אבניאל תלמיד ולאחר מכן מורה בבצלאל . עמ ‘ 81 במקביל שימש כחבר פעיל ומרכזי בתנועה הרוויזיוניסטית בירושלים . כך הוסיפה להתקיים בתוכו

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help