sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הדרך של לאו - דזה הפילוסוף הסיני לאו - דזה - " המורה הנעלה / הזקן " ( רושי ביפנית ) , מיסד הדאואיזם , היה בן זמנו של קונפוציוס . בהמשך , הפילוסוף הסיני ג ' ואנג - דזה - " המורה ג ' ואנג " ( סושי ביפנית . 301 - 370 לפני הספירה ) , היה מפרשה הגדול . ללאו - דזה מיוחס החיבור דאו ‑ דה ‑ ג ' ינג - " משנת הדרך והמידה הטובה " , שהוא ספר היסוד של הדאואיזם . בחיבור זה מוסבר באמצעות שמונים ואחת קטעי שירה קצרים , מהו ה " דאו " ומהי הדרך שבאמצעותה החברה והאדם יחיו בהרמוניה עם הדאו . פירושה המילולי של המלה הסינית דאו ( דו ביפנית ) , הוא " דרך " , והכוונה היא דרך היקום , היסוד הטבעי או הטבע האמיתי של היקום . הקונפוציוניזם ייחס לדאו מובן של " אמת " , מוסריות , גישה לחיים . לעומתו הדאואיזם העניק לדאו משמעות מטאפיסית , שמעל לטבע , במובן התבונה העליונה , העיקרון השולט ביקום , העיקרון שביסוד כל הבריאה - מושגים נטולי משמעות מוסרית . הדאו הוא הכוח המניע של היקום , הכוח המתבטא בחוקי הטבע . הדאו אינו יכול להיות הוויה , ולכן הוא מתואר כריוקת . אי אפשר להגדירו , אבל אפשר לחוות אותו . מטרת הדאואיסט הוא לחוות את הדאו , שמציאותו גרמה לעולם התופעות להיווצר . מהאפשרויות שבכוח ( פוטנציאלים ) האינסופיים נאצלו התופעות . במצב בו התודעה חווה את הדאו , התודעה שומעת לא באמצעות האוזניים , ורואה לא באמצעות העיניים . התודעה אינה אחוזה במחשבות וידע נרכשים , אלא פתוחה לזרימה החופשית של הטבע ותופסת את המאציל - את הדאו . בניגוד לקונפוציוניזם , הטיף הדאואיזם לשחרור מהתבניות המוסכמות הנוקשות . לאדם יש תשוקות ורצון חופשי , אולם לעיתים האדם אינו משתמש בהם באופן נכון , בין היתר משום שהחוכמה המוסכמת היא מלאכותית , יוצרת דיעות קדומות מוטעות . הדאואיזם שאף לפתח את העצמוניות ( הספונטניות ) הטבעית המקורית הטמונה בכל אדם , ללמד את האדם לנהוג לפי טבעו המקורי , וכך הוא יחווה את הדאו , והנהגתו תהיה בהרמוניה עם הדאו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help