sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שאל דזה - גונג , תלמידו של קונפוציוס , את מורו : " האם יש מלה אחת שעשויה להנחות את האדם במשך חייו ? " ענה המורה : " מה לגבי ' הדדיות ' ? לעולם אל תעשה לאחרים מה שאתה לא רוצה שיעשו לך . מה שאתה לא מאחל לעצמך אל תאחל לאחרים " . על פי קונפוציוס , החברה בסין חולקה לארבעה מעמדות . המעמד העליון - המלומדים בני האצולה ; המעמד השני - האיכרים ; המעמד השלישי - האומנים בעלי המלאכה ; המעמד התחתון - הסוחרים . ביפן , בתקופת אדו הפיאודלית ( 1868 - 1603 ) התפתחה פילוסופיה ניאו - קונפוציאנית שנקראה בין היתר ; " ריגקו" - " לימוד האמת / ההיגיון " . פילוסופיה זו התאפיינה בהומניזם ורציונליזם , תוך דרישה מהאדם ליצור יחסים הרמוניים בינו לבין סביבתו . הניאו - קונפוציאנים דגלו גם בעליונות התרבות היפנית . החברה חולקה באופן כללי לארבע מעמדות עיקריות על פי עיסוקן , מה שנקרא שינוקושו . המעמד העליון היו הסמוריים ( שי ) - הלוחמים . מתחתם האיכרים ( נו ) - יצרני המזון , בעיקר של אורז ( שהיוו % 85 % - 80 מכלל האוכלוסייה ) . אחריהם האומנים ( קו ) - יצרני הסחורות . לבסוף , מעמד הסוחרים ( שו ) - מוכרי וספקי הסחורות . מלבד ארבע המעמדות האלו , היה מגזר - על , שעליו נמנו האצילים , השוגון ( " המפקד הצבאי " , שלמעשה שלט במדינה ) והמשפחה הקיסרית . כמו כן היה מגזר נוסף נחות מארבע המעמדות , שעליו נמנו העוסקים במשלחי יד בזויים , כגון : קברנים , בורסקאים , פרוצות , פושעים ועוד . עם סיום תקופת אדו , התבטלה רשמית החלוקה של ארבעת המעמדות . הקונפוציוניזם מיושם ביפן הלכה למעשה עד ימינו אנו . ביפן , מדרג ( היררכיה ) מהווה ערך מקודש במבנה המשפחתי , בחברות המסחריות , בפוליטיקה , ביקוזה ( ארגון הפשע היפני ) ולמעשה בכל מגזר חברתי . המדרג כפוף לכללי התנהגות ונימוס נוקשים הנקראים " כללי קידה " ( " רגי " ) , שמטרתם לשמור על הרמוניה חברתית , ולמנוע עימותים מטרידים . יש חשיבות רבה לגיל , מעמד חברתי ולמגדר האדם . מהמאפיינים של החברה היפנית היא מערכת חינוך חזקה , אף זאת בהתאם לעקרונות הקונפוציוניזם . יש ביפן " שפה של כבוד " ( " קגו " ) , יפנים פונים אחד לשני תוך שימוש ברמות שפה שונות בהתאם למעמד החברתי של הפונה ושל השומע , לגיל , וגם בהתאם למינם של המדבר והשומע . * מזכיר את אמרתו של הלל הזקן , נשיא הסנהדרין : " דעלך סני , לחברך לא תעביד " - " מה ששנוא עליך , לחברך לא תעשה " ( תלמוד בבלי , מסכת שבת דף לא , עמוד א ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help