sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

השיב להם רבי יצחק : " עמי היתה ושלחתיה " – היתה לי היכולת לכך שכל בקשותי יענו – אך " עכשיו אין תפילתי מקובלת כל כך . " התהיות המתעוררות למקרא הסיפור : מדוע לחזור ולבקש נסים מבורא עולם ולהתחרט על כל נס ?! סיפור מדרש זה מעורר כמה שאלות : • מדוע לא הפיקו רבי מני ורבי יצחק את הלקח הנדרש מהאירוע הנסי הראשון ? האם לא די היה בנס בעניין משפחת רעייתו , כדי להסיק את המסקנות הנדרשות ולהבין כי אין להתערב בסדרי הטבע ?! • מדוע ביקשו רבי מני ורבי יצחק כי יתחוללו כלל נסים ? שהרי קבעו חכמינו : " כל דעביד רחמנא לטב עביד " ( ברכות ס , ע " ב ) – כל מה שה ' עושה הוא לטובה . כל אשר מזמן ה ' לאדם , לטובתו הוא עושה זאת . היכן , אם כן , אמונת שניהם בעיקרון זה , עד כי מבקשים הם לחולל שינוי במציאות ? " כמה גרוע אדם זה שנשתנו לו סדרי בראשית " ( שבת נג , ע " ב ) . כלומר , אדם שנעשה לו נס והשתנו למענו סדרי הבריאה מוגדר על ידי חכמינו כאדם גרוע . הטעם לכך הוא שאין הוא זוכה לקבל את הראוי לו בדרך הטבע , אלא רק באמצעות נס . לאור כל זאת , כיצד מבקש כלל רבי מני כי ייעשה למענו נס ? • אף אם מצאו לנכון השניים לבקש שינויים , מדוע לא ביקשו שינויים קיצוניים פחות , כגון שעשירי בית חמיו ישפרו את התנהגותם כלפי 3 על פי רש " י . על פי המהרש " א , רבי יצחק התחרט על כך שהטריח את ה ' פעמיים לשנות את הטבע ולהחזיר את המצב לקדמותו , ולפיכך קיבל על עצמו שלא לעשות זאת עוד .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help