sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מחנות : האחד בראשות ברק שכאמור התנגד לגירוש , והשני , הגדול יותר , בראשות שמגר , שהיה מוכן לאשרו . בסופו של דבר היה צורך בהתייעצות בארבע עיניים של שני השופטים כדי להגיע לפשרה . בשעה שבע בערב הודיעו השניים כי מלבד השגותיהם לגבי ההליך ולגבי מספר האנשים המעורבים , הם דוחים את הבקשה להוציא צו מניעה שיחסום את הגירוש , שעל כן יוכל להימשך כמתוכנן . השופטים הודיעו כי יפרסמו את החלטתם המלאה ואת המניעים לה במועד מאוחר יותר . בשל אובדן גורם ההפתעה , תוצאות הגירוש לא היו כמתוכנן . המגורשים , אשר התמקמו באוהלים בשטח הפקר מצפון לרצועת הביטחון בלבנון , בתנאי מזג אוויר חורפי , זכו לתשומת לב העולם ולאהדתו . ישראל , מנגד , הצטיירה כגוליית מגושם , דימוי שרק התעצם כאשר דובר הממשלה הודה כי בבהילות לעצור את פעילי חמאס נפלו " טעויות " רבות ברשימת המגורשים . בתוך כמה ימים נכנעו רבין וחבריו השרים ללחץ אמריקני , והפחיתו במחצית את התקופה שבה נאסר על המגורשים לשוב לישראל . נותרה מערכה אחת אחרונה . שבועיים לאחר הגירוש פרסם בית המשפט העליון את ההחלטה , אשר התקבלה פה אחד לאפשר את הגירוש , בתנאי שיתאפשר למגורשים בשלב מאוחר לזכות בשימוע כלשהו , כאשר הם עדיין מצויים בשטח לבנון . מבחינה מעשית היתה ההחלטה חסרת משמעות , כיוון שהמגורשים סירבו להשתמש באפשרות זו . הם נותרו בלבנון במשך שנתיים , ושבו לישראל לאחר תום פקודת הגירוש . יותר מעשרים שנה מאוחר יותר , בעת כתיבת שורות אלה , נראית השתלשלות העניינים מפתיעה הרבה פחות מאשר בזמן התרחשותה . מעורבותו האינטנסיבית של בית המשפט העליון בפעולותיה של הרשות המבצעת נהפכה מאז כמעט לדבר שבשגרה . די לקרוא את כותרות העיתונים היומיים כדי לדעת כי פסיקות בג " צ בעתירות המובאות בפניו - שמספרן גדל מאוד מאז - נהפכו זה מכבר למרכיב כמעט אינהרנטי , גם אם לא מכוון , בתהליך קבלת ההחלטות בישראל . לעתים נהפך בית המשפט לגוף בעל המילה האחרונה , פשוטו כמשמעו , בקביעת מדיניות . כך קרה במגוון רב של תחומים - מהפרטת בתי סוהר , דרך הכללת לימודי ליבה במערכת החינוך וכלה בקיומם של מבחני רישוי למקצועות דוגמת יועץ השקעות . אך בעת התרחשותם של האירועים בפרשת גירוש אנשי חמאס ללבנון , מדובר היה באירוע בעל משמעות מרחיקת לכת , כמעט רעידת אדמה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help