sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הכובש בשטח הכבוש , וקובעת בלשון ברורה למדי כי גירוש של תושבים מהשטח הכבוש אסור מכל סיבה שהיא . אמנם , בית המשפט העליון דחה עתירות המבוססות על טענה זו במשך השנים , אם משום שסירב לכפות על המדינה לקיים את הוראות אמנת ז ' נבה הרביעית , ואם בשל גישתו של שמגר , שלפיה גירוש המבוסס על שיקולי ביטחון אינו מהווה הפרה של האמנה . בית המשפט העליון זכה בשל כך לביקורת נוקבת מהקהילה המשפטית בישראל גם כאשר מדובר היה בגירושם של בודדים , ולנוכח מספרם הרב של המגורשים במקרה זה , לא היה ברור כלל כי בית המשפט יאשר את פעולת הגירוש . ההתפתחויות מכאן ואילך כאילו נלקחו היישר מדרמת בית משפט הוליוודית . בשעה חמש לפנות בוקר , 17 בדצמבר , התאספו שלושת שופטיו הבכירים של בית המשפט העליון ( נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר , יורשו המיועד אהרן ברק , והמשנה לנשיא מנחם אלון ) כדי לדון בעתירה , אך לא הצליחו להסכים ביניהם . בעוד ששמגר ואלון נטו לדחות את העתירה , ברק היה ביקורתי יותר כלפי החלטת הממשלה לנקוט בצעד הקיצוני של גירוש כלפי מספר רב כל - כך של אנשים . ההסכמה היחידה בין שלושתם היתה כי מדובר בתפוח אדמה לוהט מכדי שרק הם ידונו בו . בשל כך הוחלט להגדיל את ההרכב כך שיכלול ארבעה שופטים נוספים . רבין כעס מאוד על הדחייה , ודחק ברשם בית המשפט העליון להקדים בשעה את התכנסות השופטים , שתוכננה במקור לשעה 11 לפני הצהריים . הרמטכ " ל ברק היה פעיל עוד יותר : כשהוא מתעלם מכל המחויבויות הקודמות שעל סדר יומו , ביקש ברק באופן יוצא דופן להופיע בפני השופטים בעצמו . כשניתנה לו האפשרות לעשות כן , התייצב ברק בשעה היעודה לבוש מדי שרד , שכללו את שלל המדליות , הסיכות והתגים של החייל המעוטר ביותר בתולדות צה " ל , ובהופעה ממושכת ומשכנעת טען כי הגירוש נחוץ לביטחונה הלאומי של ישראל . בפועל , תוך כדי הדיון בבית המשפט , הפסידה ישראל את גורם ההפתעה , ומצאה עצמה בעמדת נחיתות מבחינה דיפלומטית ותדמיתית . עצורי חמאס ישבו באוטובוסים שהביאו אותם במהלך הלילה לגבול ישראל - לבנון , כשידיהם אזוקות . הם זכו להתעניינות רבה מצד התקשורת הבינלאומית , שרק גברה כאשר ממשלת לבנון הכריזה על סירובה להכניס לתחומה את המגורשים . בירושלים התקשו השופטים להגיע להכרעה , ובית המשפט העליון נחצה לשני

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help