sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

על תערוכתו של עודד אברמובסקי עיוורונו של הגרזן בועז ארד עודד אברמובסקי " בוקר טוב , מר אברמובסקי" אוצר : בועז ארד גלריית המדרשה , הירקון , 19 תל אביב ספטמבר 2016 תערוכתו של עודד אברמובסקי , " בוקר טוב , מר אברמובסקי " , מציגה נגיעות מתוך גוף עבודות , שהצטבר במשך כשלושים שנה . העבודות מתפרסות על פני מגוון טכניקות , מצעים ונושאים , מהמרחב האינטימי אל הפוליטי , דרך האמונה בציור והספקות שמעלה אמונה זו . במבט ראשון העבודות משדרות תמימות ורוגע , אך פני השטח מתעתעים . מתחת לחזות השלווה נעים כוחות טקטוניים עצומים . גושים מנטליים , כמו יצר , אימה ודחף לאלימות , מתנגשים זה בזה , מתמזגים זה עם זה או חולפים זה לצד זה , מתחככים ומתיזים ניצוצות . תחת מסווה של שליטה שולח אברמובסקי יד אל תוך הקרביים הרוחשים של הלא - מודע ובוחש . על פני השטח – שלווה . האיפוק , האירוניה והעדינות מלטפים את משטח הציור , ורק רמז בתוך הדימוי או היחסים הנוצרים בחלל קורעים בהם חורי הצצה . יכולתי לכתוב על חמלה או על עדינות או על הומור או על תחבולות אירוניות , החושפות מנגנונים מנטליים ותרבותיים חבויים , אבל אני מגביל את עצמי ומתבונן כאן באופן שבו מופיעה אלימות כחוט שני ארוג בחלל , דבוק לקירות הגלריה . זוהי אלימות נטולת שם . אלימות כשלעצמה . אלימות שאין לה מניע , למעט מימוש של פוטנציאל . מוסטת מכל דבר העשוי להיראות קונקרטי . התערוכה מנסה לתאר את האלימות בדומה לאביזרי קדושה , המנסים לייצר את מושג האל , לייצר לו נוכחות בעולם . הדימויים הקונקרטיים מייצרים הפשטה של האלימות כמושג מצטבר . היא מופשטת משום שהיא מנותקת מהסיפור המחולל אותה . לפעמים היא קיימת רק בדמיונו של המתבונן . היא טמונה בציורי הנוף ובדיוקנאות , בציורי הפרחים והחללים הפנימיים של הבית , לא כפוטנציאל אישי . אברמובסקי אינו מסתמן כאן כמי שהאלימות טמונה בתוכו כקפיץ דרוך . האלימות היא מה שמסתתר מעבר לפינה . האימה מפני מה שמסתתר מעבר לפינה . מפני חוסר האונים , מהפוטנציאל הקטלני של הרגע הבא , מהפגיעות הפריכה של העור . היא יכולה לבוא מבחוץ – בהרף של הנפת הגרזן , או מבפנים – במהלומה של התקף לב . היא יכולה לבוא באטיות של מה שהזמן עושה לגוף – האלימות של הקמילה . האלימות של הבית הריק , של הקיר או של קו על פני שטחו של נייר לבן . שנים של עבודה ללא חשיפה יצרו איכות אינטימית לעבודות . זהו דיאלוג פנימי , שהאפשרות של קשב מן החוץ אינו נראה לו אפשרי . אלו הם דברים , שאדם עושה קודם כול בשביל עצמו , והעבודות משדרות אמינות ותחושה של הצצה מעבר לכתף . בפרגמנט מתוך מחברות האוקטבו כותב קפקא : " הרע יש שהוא מפתיע . לפתע הוא הופך פניו ואומר : ' לא הבנת אותי ' , ואולי אמנם כן הוא . הרע לובש את צורת שפתיך , מניח לשיניך לנשוך בו , ובשפתיים החדשות – אף אחת מן הישנות לא התרפקה על חניכיך בצייתנות כזאת – אתה מבטא , לתדהמתך – אתה , את המילה הטובה " . ✦ 1 פרנץ קפקא , מחברות האוקטבו , תרגום : שמעון זנדבק ( תל אביב : עם עובד , , ( 1998 עמ ' . 32

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help