sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הדרמה התלמודית העולם הדתי של החכמים יוצרי הסיפורים הוא עולם רדיקלי . עולם שנוסד לאחר חורבן הבית , ביבנה , שבה הוקמה תרבות רבנית על הריסות המקדש והכהונה . עבור חכמי התלמוד , המרת הקורבנות בתפילה היתה מעשה מהפכני וחדשני , וכך גם ביזור הפולחן מידי המעמד הכוהני והעברתו לידי כל יהודי ( גבר בוגר ) בר - דעת . לימוד התורה שקיבל מעמד של מעשה דתי , הגמיש את תפיסת הפולחן הריכוזי , הנייח , ויצר יהדות ניידת : באין מקדש בירושלים , בכל מקום שבו קיימת קהילת לימוד ותפילה יש מקדש - מעט . העולם נפתח , ודף הלימוד הוא מפת הגיאוגרפיה היהודית החדשה . חכמים הם מנהיגי הרוח . עולמם הרוחני מכיל מתחים עמוקים ומורכב מההתנסות בהתמודדותו של כל אדם עם המתחים הללו . זוהי עבורם פסגת המעשה הדתי , זו העלילה הספרותית . בחינת מהותם של המתחים היסודיים הלל ו , המופיעים ביצירתם של חכמי התלמוד , מגלה רשת משמעויות שבאמצעותן ניתן להכיר מעט את הלוך מחשבתם . אלה הם סיפורים של התפכחות . הם מלמדים שהחיים מתנהלים בשגרה וכשמגיע הרגע הדרמטי הנדיר הוא בדרך כלל מוחמץ , משום שקשה לזהות אותו , וגם אם מזהים - קשה לעמוד בתביעה שהו א מציג . הם מתאפיינים בתיאור כן וישר של קוצר יד , של החטאה ושל טעות . גיבורי הסיפור שונים מאוד מגיבורי הדרמה הקלאסית . הם אינם יפי תואר במיוחד , אינם חזקים במיוחד ואינם מעפילים לרמה המוסרית שהם שואפים אליה . המספר אינו אורב לרגע הקתרזיס של גבורה , גדולה , או ניצחון מדהים , אלא לתנועה הנפשית הזעירה , שלא פעם מופיעה דווקא לאחר שברון לב , פגיעה באגו , כישלון - תנועה של אמת , של אותנטיות , של שיבה למקום האנושי היסודי . שם , אם בכלל , מתרחש הנס התלמודי . סיפור מקראי וסיפור תלמודי המקרא , שאותו ידעו חכמים בעל - פה על בוריו , היה מרכיב יסודי בשפתם , מצוי על לשונם ונוכח ביצירה הספרותית שלהם , לעתים כמקור

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help