sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

השוואות לימודיות , ראיתי לנכון להוסיף גם חומר ממחקרי אודות המסורת שבעל פה של ספרד הנוצרית בשלושת העשורים האחרונים . אנסה בספרי זה לעסוק במספר שאלות , בשישה תחומים : . 1 אילו רומנסות נטלו עמם היהודים בעוזבם את האי האיברי ? . 2 אלו רומנסות ששרים יהודי ספרד נשמרו גם במסורת שבעל פה אצל הספרדים הגויים ועדיין מושרות ברחבי ספרד עד היום ? . 3 אילו רומנסות נשמרו ברפרטואר הספרדי היהודי אבל כבר אינן מושרות בספרד , אם מפני שנשכחו ואם מפני שהוחלפו בסגנונות אחרים שפרחו בספרד במשך חמש המאות שמאז גירוש ספרד ? . 4 האם יש רומנסות אשר נשתרשו ברפרטואר יהודי ספרד אחרי צאתם לגלות ? . 5 האם היהודים חיברו רומנסות בעצמם לאחר גירושם מספרד ? . 6 אילו רומנסות אימצו היהודים הספרדים ממקורות שאינם היספניים אלא מהסביבה התרבותית החדשה שאליה נתוודעו בגלותם השנייה במזרח ובמערב ? כתשובות אפשריות לשאלות אלו נציג דוגמאות שהן , כמובן , דוגמאות בלבד . כלומר , מספר גרסאות שנבחרו מתוך רבות אחרות שבאוספינו . על מנת להראות את ההקבלה בין הרומנסירו היהודי ובין זה שנשמר אצל הספרדים , נבחרו דוגמאות מהקלטות שנעשו ( חלקם הקלטתי בעצמי וחלקם הקליטו חוקרים אחרים ) בין שנת 1990 ל . 2013 על מנת להדגיש את חיוניותו של הרומנסירו עד ימינו , ניתנה עדיפות לדוגמאות שהקלטתי בשנים האחרונות . את הדוגמאות נגיש באנתולוגיה אשר בה תופיע כל רומנסה בליווי הטקסט והתיווי המוסיקלי , ואף בליווי הסבר העלילה או תרגום כמעט מילולי . אני מקווה כי ספר זה יעורר עניין בקרב אלו העוסקים בתרבות הספרדית , וכן ישרת היטב את לומדי הספרות ההיספנית ואת הרומנסירו , אנתרופולוגים , חוקרי פולקלור ואוהבי שירת יהודי ספרד . לא נותר אלא לסיים באימרתו של המוסיקאי הספרדי דייגו פיסאדור ( Diego Pisador ) כסיומת לספרו " מוסיקה לויואלה " ( : ( Vihuela , 1552 " ... ואף על פי שאני סבור שיימצאו פגמים בעבודתי , הרי שהקורא חייב להבין כי שום דבר לא יוצא מושלם מידי האדם . "

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help