sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ביחד לעולם . בודדים אנחנו , צמודים מאוד , בזים לאדישות קוסמית מתוך עניינינו הספוגים בחום משמעותם הארצית . אי היכולת להכיר אישית את כל מי שחי בעולם אינה מקעקעת אינטימיות של ניצולים . אנו קרובים זה לזה יותר משניתן לנו להכיר זה את זה . הכרה בנס נדרשת לחוויית חיים אנושיים , ואיננה אינטואיטיבית . אנו נזרקים לעולם ולא מכירים בקלישות אפשרותנו מיד , או בכלל . נדרשת הפשטה : התכנסות פנימה מהקיום המיידי , ויציאה לראותו כתלוי על סף תהום . על סף התהום , היכן שנגמרת ההופעה , מתחילה מטפיזיקה . מטפיזיקה איננה אמת , כי אם תנאי אפשרות לאמת . בכל זמן ומקום ניצב גבול להופעה שמסמן חריגה : לא כקו המבדיל מרחב הופעה רציף ממה שמעבר לו , כבמסגרת תמונה . מטפיזיקה פוערת בורות של אי התגלות בלב הוויה . בעולם ללא חיים אנושיים אין נסיות , לפי שאין התגלות מטפיזית של אי התגלות . אך בעולם שבו חיים בני אדם עכשיו נרמסת ההכרה בנס תחת מטפיזיקה המשועבדת להכרה היסטורית . ענייני האדם מוצבים כמענה סימטרי מצד האפשר על האי אפשר , כאופן של התגברות על קלישות הקיום דרך טוטליות ההיסטוריה . כחלק מיומרה לחלץ מהישים בהוויה את משמעותה , מוקרבת שמחתם המרחבית של נוכחים כאן עכשיו לשם סולידריות זמנית עם אנשים מתים . מביטוייה הבולטים של סולידריות זו הוא זיהויו של כל אדם עם מקום מסוים בעולם , בתיווך קהילה היסטורית בעלת ערובה מטפיזית , כגון " את כ ּ ל הארץ אש ׁ ר את ּ ה ראה ֹ , לךָ את ּ ננ ּ ה , וּלזרעךָ עד עוֹלם " . נסיותם הקורנת של חיי האדם בעולם מתעמעמת עם הכפפתם למטפיזיקה היסטורית בוטחת . הכרה בנס אינה מתפתה להסביר את עצם ההוויה בסיבה או תכלית הנרמזים מארגון מסוים של ישים בתוכה . לא רק שסימנים בהוויה אינם משיגים את משמעותה , העדר משמעותה הוא שתוחם ונוטל חלק בכל משמעות שניתן למצוא בהם . כאפשרות בלב אי אפשרות להיטען בתוכן נבחר , שאינו רק נגזר , נושאים החיים האנושיים משמעות שלילית של חריגה : אלה המסוגלים לבחור בזהותם הם בני חורין במלאות ההוויה , עדים לאינותו של האין . בשמחה נבקש להחליף סולידריות זמנית עם אבותינו בסולידריות מרחבית של קהילת ניצולים חופשיים — מי שחי בעולם עכשיו .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help