sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בדבר אחד לא מדברים , במובן מאליו שאיננו מובן כלל : אי הסתברותם של החיים כאן עכשיו . חיים כאי של אפשרות בלב אי אפשרות . עולם קורן ממשמעות שמתגשם כנגד אין שמקיפו מכל צד . ניתן להרחיק מתחנת האוטובוס אל קצה הרחוב , לצאת מגבולותיה של ארץ . מעטים או רבים יגיעו לחלל . אך תמיד עד גבול , עד קצה המצב ההיסטורי , שמעבר לו כבר אי אפשר להיות . כהתממשות לא קרואה בתוך תוהו מכונסים החיים זה בקרבי זה . יעידו שמיים אילמים שנתערבב כול בכול לכדי עכשיו וכאן השואב משמעות מהיותו כנגד סיכוייו . ניתן להסביר דברים . אך בטרם נסביר משהו , נשאל בעקבות היידגר — כיצד זה שישנו משהו ? ישים ניתנים להסבר מסוים במסגרת היסטורית , אך איך נסביר את שקודם לזמן ולמקום — את אפשרותה של הוויה — כתולדה של סיבה או כתנועה אל עבר תכלית ? לא רק שישים בהוויה אינם מתחייבים ממנה , זו ההוויה עצמה שאינה מתחייבת מעצמה והתממשותה אינה נלכדת בתצורה של פשר . באופן מפורש ושיטתי יותר מאחרים , הבין היידגר שמשמעותם האפשרית של ישים יושבת על מישור ראשוני יותר של הוויה עצמה , אך כרבים אחרים טעה גם הוא לחשוב שמשמעות בהוויה מסגירה משמעות להוויה . נקודת המוצא שלנו להכרת הקיים אינה מנחמת , אך ראשוניותה הבלתי ניתנת לסילוק דורשת ניסוח בהיר : כל משמעות אפשרית לישים בתוך ההוויה נתחמת בחוסר המשמעות שבעצם אפשרותה של הוויה . התממשות של חיים אנושיים בעולם עכשיו תיחשב אז כנס כנגד אי אפשרותם מכל עבר . נס ולא תאונה , כי יש גם שמחה בלהיות . מודעות החיים לנסיותם אינה מולידה משמעות הקודמת לעצם קיומם , כי אם ציווי להתגרות באין שמקיפם , מתוך שאפשר : לסחוט מרב כוונות ומגע כהודיה שמחה על שיצא להיפגש בקרבו . כשמתוך תוהו פרצו חיים חופשיים כניצולים אל תוך הוויה כבולה לעצמה , הואר כל הקיים כנטול מקור ותכלית ומטיל אימה ואחווה ומורה — לבדנו הושלכנו

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help