sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא חז " ל , קוביות לגו וארון הספרים שלנו בראשית היו הסיפורים . סיפורים שהועברו בעל פה מהורים לילדים , מזקנים לצעירים , ממנהיגים לקהל המאזינים שלהם . סיפורים על בריאת העולם , על בריאת האדם , על אבות ואימהות האומה העברית ועל תולדות בני ישראל והעמים שמסביבם . עם חלוף השנים , חלק מהסיפורים הללו קיבלו מעמד קנוני והפכו למיתוסים מכוננים ולסיפורים מקודשים בעיני החברה . בשלב כלשהו הוחלט גם להעלות אותם על הכתב , ובהמשך הם כונסו לקורפוס אחד בן כ " ד ספרים , שאנחנו קוראים לו היום התנ " ך או המקרא . חתימת המקרא לא היתה סוף פסוק ביצירת התרבות העברית . מתקופת בית שני נותרה כמות גדולה של כתבים שלא נכללו בכתבי הקודש , המכונים " ספרים חיצוניים " ( מכיוון שהם חיצוניים לתנ " ך , בעצם ) , ואחריהם נוצרו עוד ספרים רבים מסוגים שונים . את האנשים שהקדישו את מרב זמנם ללימוד ולפירוש הכתבים הקדומים , החלה החברה לכנות בשם " חכמים " . חלקם היו חכמים מקצועיים , כאלו שתורתם אומנותם – רבנים , דיינים , מורים ומחנכים . אחרים היו בעלי מלאכה , סוחרים ואיכרים , שעסקו בלימוד רק באופן חלקי בשעות הפנאי . מי שבאו ללמוד בבתי הספר של המורים הללו קיבלו את הכינוי " תלמידי חכמים " . בימי הביניים נתקבע להם הכינוי חז " ל : חכמינו זכרם לברכה . החכמים האלה ותלמידיהם , שפעלו בערך מן המאה הראשונה ועד למאה השישית לספירה , אחראים ליצירת ספרות ענפה הקרויה בשם הכולל ספרות חז " ל . בניגוד לספרות המקראית , שכבר היתה כתובה באותה עת ( ומכאן הכינוי שלה בפיהם : " תורה שבכתב " ) , ספרות חז "ל נשתמרה במשך דורות כתורה שבעל פה ( תושב " ע ) והועלתה על הכתב רק בשלב מאוחר . רובה נוצרה תוך לימוד של פסוקי התורה וסוגיות

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help