sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שונות הנובעות מהם . את פעולת הלימוד הזו מכנים בשם מדרש , שכן היא דורשת ( כלומר : מחפשת ) משמעות חדשה בתוך הפסוקים , ולא רק מפרשת אותם כפשוטם . בתי הספר שבהם פעלו הדרשנים כונו בתי מדרש . שני חיבורים העומדים במרכז הספרות שנוצרה בבתי המדרש בתקופת חז " ל הם המשנה והתלמוד . המשנה נערכה בידי רבי יהודה הנשיא בארץ ישראל , כפי הנראה בסביבות שנת 220 לספירה . מדובר בספר שמכנס הלכות ( " משניות " ) לפי נושאים , ואלו ערוכים בשישה סדרים , שכל אחד מהם מחולק למסכתות . המסכתות מחולקות לפרקים וכל פרק , כאמור , מחולק למשניות ( בדומה לאופן שבו כל פרק בתנ "ך מחולק לפסוקים ) . " משנה " , אם כך , הוא גם שמו של הספר השלם , אך גם השם שבו מכנים את היחידות הקטנות ביותר המרכיבות את השלם הזה . התלמוד מתבסס על המשנה ולמעשה מכיל אותה בתוכו . יש בידינו כיום שני תלמודים : התלמוד הירושלמי שנערך בארץ ישראל בסביבות שנת 400 לספירה , ושמטעמים היסטוריים ( שלא נוכל לפרטם כאן ) כמעט ולא השפיע על הספרות העברית שנוצרה לאחר תקופת חז " ל ; והתלמוד הבבלי , שנערך בבבל בשנת 500 לספירה לערך , וקיבל במהלך ימי הביניים מעמד קנוני חסר תקדים . שני התלמודים בנויים בצורה דומה : בראש כל קטע תלמודי תצוטט משנה קצרה , ואחריה תבוא הגמרא : ויכוחים , דיונים ופרשנויות של חכמים המתייחסים לאותה משנה . אגב , המונח " גמרא " הפך במשך הזמן למילה נרדפת לתלמוד בשלמותו . לאחר שיסתיים הדיון במשנה הראשונה , תובא המשנה הבאה אחריה על פי הסדר הכרונולוגי ובעקבותיה שוב גמרא ( ויכוחים , פירושים , הלכות וכדומה כמוסבר לעיל ) . ליחידה כזו של משנה + גמרא נהוג לקרוא " סוגיה תלמודית " . בתוך כך ישולבו בסוגיה בדרך כלל גם אינספור עניינים אחרים , כגון אמרות חוכמה , פתגמים , תיאורים של מנהגים עממיים ואגדות היסטוריות . כחלק מהגמרא מובאים גם סיפורים על החכמים עצמם ועל החיים שלהם , של משפחותיהם , של שכניהם ושל בני העמים שבתוכם חיו ופעלו . סיפור כזה נהוג לכנות 1 ולכן תוכלו לשמוע היום אנשים מספרים שהתחילו ללמוד " דף גמרא יומי " , כלומר : התחילו ללמוד כל יום דף מהתלמוד . באופן כזה אפשר לסיים ללמוד את התלמוד כולו תוך כשבע וחצי שנים .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help