sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

רק ייצוג שגוי של המציאות , אלא גם מילאה וממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב אותה מציאות ושעתוקה . תיאורי " היבשת השחורה " נעוצים עמוק בשורש ההדרה המתמשכת של אפריקה והאפריקאים . בבואנו לגבש לעצמנו ייצוגים של " אפריקה " , אנו מודעים כל העת לדימויים המעוותים שברצוננו לתקן . המחקר והכתיבה שלנו נועדו לשמש חלופה להכללות ולדעות הקדומות המושרשות על אודותיה . אך אנו גם מודעים היטב לכך שההיבט המסוכן ביותר בשיח העכשווי על אפריקה הוא חוסר שיח . במקום ריבוי של דימויים שליליים , אנו סבורים כי דווקא העדרה החריף של אפריקה מהתודעה הציבורית שמחוץ ליבשת מהווה את האיום החמור ביותר על היבשת . בימינו , כמעט שאין לאפריקה ולאפריקאים נוכחות על עמודי העיתונים ומסכי המחשב שלנו , בתוכניות הלימוד , בספריות ובמוזיאונים . האמת המרה היא שמציאויות היבשת כמעט שאינן מובאות לידיעתנו כלל . השתיקה הזו מהדהדת בעוצמה רבה יותר מכל סטריאוטיפ , והריק הזה הוא שעיצב במובן הבסיסי ביותר את יחסיה של אפריקה עם יתר העולם בעשורים האחרונים . כפי שכתבה סוזן ג ' ורג ' על מקומה של אפריקה במערכות העולמיות של זמננו , " ניתן כמעט לשמוע כיצד אפריקה שמדרום לסהרה מחליקה ונופלת מעל מפת העולם " ( . ( George , 1993 : 9 כמלומדים השוקדים על הבניית הידע אודות אפריקה , אנו מודעים אפוא היטב לתפקיד המרכזי שמילאו תּאוריה השליליים של היבשת כמו גם ההיעדר המוחלט של ייצוגיה בשעבודה לאורך השנים . מתוך הכרה בכוחו של הדימוי לעצב מציאות פוליטית , אנו טוענים שכינון מערכת יחסים מאוזנת וצודקת יותר מותנה בייצור ידע שמייצג אך גם מדמיין חלופות אפשריות . בדיוק כשם שהבניות היסטוריות של " אפריקה " שירתו את תכלית הכיבוש והניצול , הבניות חדשות בכוחן להעצים ולשחרר . נשגה בפשטנות יתרה כמו גם בחוסר דיוק אם נשלה עצמנו שצריך פשוט להחליף את הדימויים השליליים בחיוביים . החתירה לידע שיכול להשכיל ולהעצים אין פירושה טיפוח דימוי אידיאליסטי של אפריקה המתעלם מהמציאויות הקשות של ההווה והעבר . להגות רומנטית שכזו יש תקדימים במאבקים הלאומיים האנטי קולוניאליים של המאה שעברה . בין אם בדמות תנועת הכושיות ( gritude é N ) או תנועות של לאומיות תרבותית ופוליטית , תיאורים אידיליים של הווה היבשת ועברה , הניבו בסופו של דבר השתקה מסוג חדש .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help