sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

והמבדיל בין ' היהודי ' ל ' גרמני ' . ומכאן שהדרמה שאנו דנים בה היא גם הדרמה שבין יהודים לגרמנים , כלומר סיפורה של קרבה דו משמעית , קרבה ' דמונית ' שיש בה מן הריחוק , מן ההבדל ומן הדמיון המבעית . במסה זו אנו קוראים את קפקא ' עם ' פון קלייסט , את אוארבך ' עם ' קירקגור , את היינה ' עם' וגנר , את רוזנצווייג ' עם ' היידגר . שאלת הספרות מוארת כאן כדרמה של כפילים , כפרספקטיבה או כ ' התגלות ' כפולה של שאלת החוק והגוף . ואולם אין מדובר כאן בניסיון לקריאה השוואתית או ב ' סינתזה ' , אלא בקורספונדנציה ( התכתבות / זיקה ) , בקריאה של הקבלות והיפוכים . סיפורו של קפקא נקרא כאן כסיפור על תנאי האפשרות של הספרות , כטקסט שמצביע על היסוד הספרותי החבוי בטקסט ( בכל טקסט ?) . יסוד זה מתגלה על הסף , במרחב אשר ' לפני החוק ' . ואולם באיזה חוק אנו מדברים ? מהו החוק שאנו , קוראיו של קפקא , ' הקוראים ' , עומדים בפניו ? תחילה אנו מניחים שמדובר ב ' סטרוקטורה ' של החוק , כלומר במבנה הידע ובמבנה הכוח בעת החדשה . החוק הוא מבנה של חשיבה ושליטה . אין מדובר אפוא בחוק מסוים , אלא בעצם הסטרוקטורה האוניברסלית של שיח המושגים ושיח האלימות . אנו עומדים בפני החוק הכללי – החוק הטוען לתוקף כללי . לחוק יש כמובן תחומי תוקף שונים – פיזיקליים , טכניים , אתיים , משפטיים , ביורוקרטיים , פוליטיים – אך בכל צורותיו אלה החוק מגלם את ההכללה , את ' הביטול הדיאלקטי ' ( , ( Aufhebung של המקרי , הפרטי , הסינגולרי . החוק שואף להכללה ולכן דוחה את הפרטי ומבטל את יוצא הדופן אל תוך מסגרת מושגית , מופשטת , אנונימית , חסרת פנים . בניסוח אחר ( הניסוח של ולטר בנימין ) , החוק הוא סטרוקטורה ' הומוגנית ריקה ' . זה החוק שחווה קפקא כסופר , כדוקטור למשפטים וכפקיד ב ' מוסד לביטוח נגד תאונות עבודה בפראג ' . זה החוק שקפקא הכיר היטב את דרכיו , את עיוותיו ואת נקודות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help