sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

דרכה : במפעלי בלשנות ותרגום , בשירה , ביצירה לתאטרון , במעשיות עם ובביקורת ספרות . זמן מה תפסו הכרעות ספרותיות את מקומן של ההכרעות הפוליטיות : הספרות ( ' ייצוג ' פואטי ) שימשה מעין תחליף לפרלמנט ( ' ייצוג' פוליטי ); חברות קריאה וסלונים ספרותיים עיצבו את התחום הציבורי ואת המרחב של התרבות ( . ( Kultur אל המרחב הזה נכנסו היהודים במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה , תחילה כקוראים ועד מהרה כסופרים ומבקרים . גם בעבורם היתה הספרות מרחב של שחרור והגדרה עצמית . שהרי היה מדובר כאן במרחב של הכתב – מרחב של מסמנים פתוחים , מופשטים , הניתנים להמרה ( כאן מתגלה דמיון מתעתע בין ספרות לקפיטליזם – בין הטקסט ל ' כסף ' ) . הספרות היא מרחב של כוח דמיון , משחקי זהות ומטמורפוזות . היא מגלמת את האפשרי , את היכולת לאחר וּ ת ( להיעשות אחר ) . כך , מאז משה מנדלסון , דרך היינריך היינה ועד ולטר בנימין , היתה הספרות ליהודים שדה של אמנציפציה , משחקי זהות והיטמעות , ובה בעת גם מרחב פורה של ביקורת תרבות . אך בימיו של קפקא כבר נעשתה ה ' אפשרות ' הספרותית ' בלתי אפשרית ' במידת מה . ההבטחה הטמונה בהשכלה הספרותית , ב Bildung ( בגרמנית : חינוך / עיצוב ) , כבר הכזיבה במידת מה . המסמן הפתוח התקפל בסמלים קרועים או שקע באלגוריות דוממות . על כך מלמדת גם ה ' מטמורפוזה ' המבעיתה של גרגור סמסא – ' הקורפוס' היהודי גרמני שקע באלם , בתחום האטום והמנוכר . ולכן , כאשר אנו דנים כאן בשאלת הספרות בהקשר היהודי גרמני , אנו דנים במשמעות הקריטית של הספרות – במשמעותה כשיח של משבר וביקורת . את השיח היהודי הגרמני אנו רואים כ ' דרמה ' , כשדה של קונפליקטים , משברים ומצבי הכרעה ; השיח היהודי גרמני נפרש כאן כדיאלוג , כמארג של קולות , כ ' תאטרון ' של משחקי מחשבה וזהות . זהו דיאלוג המיוסד על ' המקף ' – הקו המחבר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help