sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אך ' לפני החוק ' אינו רק פרגמנט של רומן ( ' המשפט ' ) , פרגמנט מחייו של סופר ( קפקא ) , בה בעת הוא גם פרגמנט מעולמה של התרבות והספרות היהודית גרמנית . את ההקשר הזה של ' לפני החוק ' אי אפשר לשכוח . הסיפור שאנו קוראים כמבוא לשאלת הספרות ראה אור בפראג בעת מלחמת העולם הראשונה בשבועון הציוני Selbstwehr ( בגרמנית ' הגנה עצמית ' . האין כאן שוב ' פרדוקס ' ? הטקסט של קפקא כה רחוק מסדר היום היהודי לאומי , ובכל זאת הוא בא לעולם בשבועון ציוני . ועוד : הטקסט של קפקא מדבר על ' השומר' ועל ' השער ' , כלומר על דרכים ל ' הגנה עצמית ' – דרכים שבהן החוק או הטקסט ' מתגוננים ' מפני הקורא ) . ההקשר הביוגרפי , ההיסטורי , היהודי גרמני , של ' לפני החוק ' אינו יכול כמובן למצות את הטקסט – לסיפור יש היגיון משלו ( סדרת הפרדוקסים , תחביר התשוקה ) . ובכל זאת , הזיקה והפער שבין הטקסט ובין מוצאו ( או ההקשר שלו ) אינם נטולי חשיבות . את שאלת הספרות אנו לומדים בהקשר מסוים – במסגרת השיח היהודי גרמני על החוק , הגוף והספרות במחצית הראשונה של המאה העשרים . הדיון בשאלת הספרות מתגלגל כאן מתוך ' דרמה יהודית גרמנית ' , מתוך דיאלוג גלוי וסמוי בין קפקא , אריך אוארבך , זיגמונד פרויד , פרנץ רוזנצווייג , ולטר בנימין וגרשום שלום . בהקשר או ב ' מסגרת' זו הופיעו כמה פרספקטיבות ספרותיות , חלקן מקבילות ואחרות סותרות . בין המחברים ניכרו הבדלים שאינם ניתנים לביטול , ובה בעת משתקף מכתיבתם מתח דומה . מובן ששאלת הספרות עצמה אינה שאלה יהודית גרמנית , ואולם בהקשר היהודי גרמני הוענקה לספרות פרשנות קריטית , יוצאת דופן . לשיח הספרותי בגרמניה היתה , כידוע , משמעות עודפת : לפחות מאז המהפכה הצרפתית והמלחמות נגד נפוליון נעשתה ' הספרות היפה ' גם פרדיגמה של הגדרה עצמית גרמנית . כך חיפשה תחילה גרמניה את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help