sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בכללו ברוחן ובסגנונן של אגרות האנשים החשוכים ' ושהשפעת האיגרות על פרל ' ברורה ומוחלטת ' . מכאן הסיק גם כמה מסקנות לגבי טיב הספר , לדעתו היה החיקוי כל כך נאמן עד שהחסידים לא הכירו תחילה שלא מדובר בספר של אחד מצדיקיהם , או לחילופין , שזיהו עצמם בתוך הספר . במחקר הספרות העברית רבו הדיונים במקורות ההשפעה של פרל ונעשה מאמץ ניכר לשחזר את הספרות שעמדה לנגד עיניו ולקבוע את הסביבה הספרותית שבה נתגבשו דרכי העיצוב וההבעה שבהן נקט . כך הזכירו רשימה ארוכה של חיבורים אפיסטולריים שייתכן שהשפיעו עליו ; ומחקר מדוקדק נעשה בהקשר זה סביב השפעת כתבי כריסטוף ווילנד , ודרכו גם לוקיאנוס , על רבים מבני גליציה . עם זאת , ההתעניינות המרובה בספר לא הביאה בהכרח לקריאה צמודה של הטקסט עצמו . כבר זליג קלמנוביץ העיר על כך בשנת 1937 בשולי מהדורת ספר מגלה טמירין ביידיש : ' עס איז געווארן א בוך , וואס אלע רעדן וועגן דעם , אבער גאר ווינציק מענטשן האבן געדולד איבערצולייענען עס ביזן סוף ' . לדרך קריאה זו היו השלכות רבות גם על ספרות המחקר . הדבר בא לידי ביטוי בטשטוש המבנה הכפול והמורכב הנעוץ בספר . מצד אחד עוסק הספר בכל צדיק וצדיק , ומצד שני מכוון הוא לאנשים ידועים בסביבת המחבר . הדבר בא לידי ביטוי גם בהתעלמות מהיסודות הפארודיים שעליהם עומד הספר כולו . פרל בנה את ספרו על מערך של מאות ציטוטים מספרי החסידות , שאותם טמן בהערות ושאליהם רמז לאורך העלילה . התעלמות מש כבה זו הביאה לעמעום העוקץ הסאטירי ולהבנה חלקית של העלילה ושל נושא הלעג . כמה חוקרים החלו בחשיפת הרבדים השונים הטמונים ב ' מגלה טמירין ' , בהם חנא שמרוק , שמואל ורסס , ברוך קורצווייל , אברהם רובינשטין , יהודה פרידלנדר , דב טיילור וג ' רמי דאובר . בכרך שלפנינו ניסינו לענות על הבעיות העולות ביצירה מורכבת זו באמצעות התקנת מהדורה מוערת ומבוארת של הטקסט . מוצגת כאן קריאה חדשה המבוססת על המחקר המסועף סביב לכתבי יוסף פרל בשנים האחרונות תוך שימת דגש על מדרש השמות הצפון בספר ( ברמיזות ובגימטריות ) ועל חשיפת המקורות החסידיים שעליהם נבנה . בהערות הוספנו גם הבהרות למונחים ולרעיונות והצבענו על מקבילות בספרות החסידות וההשכלה בת הזמן . באופן זה מוצב הספר בהקשרו ההיסטורי ככתב פולמוס חד בגנותה של החסידות שנכתב בזמן מסוים ובסביבה ידועה , גם אם יש בו ממד רחב יותר ויש לראות בו את אחת מיצירות המופת של הספרות העברית החדשה . פרל ניסה לעצב את ספרו כספר חסידי , הדבר ניכר לא רק בתוכן הדברים אלא גם במראה החיצוני . ניסינו עד כמה שאפשר לשמור על מבנה זה על אף הקושי הרב שהדבר 4 קלוזנר , היסטוריה , ב , עמ ' . 308 , 306 ראו מאיר , חסידות מדומה , פרק חמישי . 5 ראו למשל דאובר , שדים , עמ ' . 262 - 259 6 ורסס , עיונים ; הנ " ל , מגמות וצורות , עמ ' . 248 - 223 7 קלמנאוויטש , יידישע כת בֿ ים , עמ ' . lxxv ראו שם כמה דוגמאות של אמירות משונות מפי חוקרים על הספר , שמהן עולה שכתבו עליו מבלי לקרוא אותו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help