sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

על המהדורה ספר מגלה טמירין נדפס לראשונה בווינה , 1819 ארבע שנים לאחר הדפסת ספר שבחי הבעש " ט וספר סיפורי מעשיות של ר ' נחמן מברסלב . הוא מעוצב במידה רבה כנגד שני ספרים אלו כשבח מדומה , או כ ' שבח משכילי ' הבא לחשוף את החסידות במערומיה . הספר בנוי מקנ " א איגרות בין חסידים ורבנים ומגוללת בו עלילה מורכבת ומפותלת הנשזרת בסיפור רדיפת החסידים אחר ' בוך ' גרמני הכתוב בגנות החסידות ומשפיע על השלטונות והשרים המחזיקים בו . הספר מורכב מכמה עלילות משנה הכוללות את סיפור התנהלותן של חצרות חסידיות ; את המאבק בין שתי חצרות על שליטה ועל כסף , ואת הניסיון להושיב רב בעיר גדולה ; מעשי עורמה של החסידים לאחר שמתברר ששניים מהם חטאו ביער עם ' גויה אחת ' ; ניסיון שידול צעיר לימים להתקרב לחסידות , ומכתבים בין רבנים הנזקקים לחסידים ותלויים בהם בעל כורחם . לספר דימה פרל ' מראה חסידי' כך שלכאורה אין לפנינו אלא ספר חסידי המכיל מכתבים אותנטיים של הכת . לאורך הספר הוא מצטט פעמים רבות מהספרות החסידית , בעיקר בהערות השוליים , ומעלה אפיזודות הבנויות על אירועים בני הזמן . ספר מגלה טמירין נתפס בעיני רבים , במידה רבה של צדק , כאחת היצירות החריפות והשנונות בספרות העברית . יש שהפליגו בשבחו , ראו בו את ' הנובלה העברית הראשונה' והכתירו אותו בתארים מופלגים דוגמת : ' דון קישוט העברי ' , ’ res du Chasidisme è ‘ Myst ו ' ג ' ונתן סוויפט של הספרות העברית החדשה ' . בשל הז ' אנר האפיסטולרי אשר בו נכתבה היצירה חיפשו אחרים הקבלות לספר בספרות שקדמה לו , ובשל דרכי הכיסוי וההסתרה הנקוטים בו השוו אותו רבים ל ' איגרות האנשים החשוכים ' ( Epistolae obscurorum , ( virorum , 1515 1517 החיבור העוקצני מימי הרפורמציה בגרמניה , שעיקרו חשיפת נכלי הכהנים והנזירים באמצעות הצגת איגרותיהם , הכתובות בלשון משובשת . כך הכתיר היינריך גרץ , בספרו הגדול על ההיסטוריה היהודית את ספר מגלה טמירין בשם ‘ Die ’ ischen Epistolae obscurorum virorum ä , Hebr ומאז נשתרש תיאור זה בסקירות רבות , גם אם על דרך המליצה בלבד . יוסף קלוזנר אף ידע לומר שאין ספק בכך שהספר ' נכתב 1 על משקל ) res de Paris ) 1842 1843 è Les Myst של אז ' ן סי ( ne Sue è . ( Eug אמירה זו הובעה סמוך להדפסת ספר מסתרי פאריז בידי הביוגרף הראשון של פרל , הורוויץ , יוסף פרל , עמ ' . 221 2 מירון , הרפיה לצורך נגיעה , עמ ' . 139 3 גרץ , היסטוריה , יא , עמ ' . 488 הראשון שערך הקבלה זו היה פירסט , בספרו משנת : 1863 ביבליותקה יודאיקה , ג , עמ ' . 78 הרחיב בהשוואה זו גורדון , מגלה טמירין . ראו גם חוצנר , הסאטירה העברית , עמ ' ; 29 דוידסון , פארודיה , עמ ' ; 237 דובנוב , דברי ימי עם עולם , ט , עמ ' . 98 - 97 להסתייגות מהשוואה זו ראו ורסס , עיונים , עמ ' . 378

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help