sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מיון נבון לפי נושאיהם המגוונים ועל פי חתכים היסטוריים - תרבותיים . רק כל מי שמכיר את עושרה של ספרות האגדה הקדומה , את מגוון צורותיה ומורכבותה , יוכל להעריך נכונה את המאמץ האדיר והתבונה שהושקעו בעבודת - ענק זו , המטפלת לראשונה באופן מקיף בסוגיה כה מרכזית להבנת היהדות הקדומה , אך רומזת לא אחת גם על התפתחותה והמשכיה עד ימינו ממש . אי אפשר שלא לחוש – לעתים במפורש ולעתים במרומז – בהתייחסותה של הכותבת אל אחת התקופות האפלות שביחסי יעקב ועשו , האירועים הנוראים של המאה העשרים . אכן , הספר שלפנינו מתמקד וטוב שכך – בתקופה ההיסטורית שעד סמוך לכיבושי האסלאם את ארץ ישראל , אך לכל אורכו אתה חש שהעיסוק בעבר הוא חלק מעיסוק במערכת על - זמנית שאפשר היה להביא לה תימוכין גם ממקורות המאוחרים לספרותם של התנאים והאמוראים . כך , למשל , הבית האחרון בפיוט הידוע " מעוז צור " , מעשה ידיו של פייטן בשם מרדכי , שחי תחת שלטון ארצות הנצרות בימי הביניים . בפיוט הוא עוסק בהרחבה בכמה צרות שעם ישראל נושע מהן בעבר בעזרת האלוהים ( שעבוד מצרים , גזרת המן , ימי החשמונאים ועוד ) אך מסיים בבקשה מפורשת של נקמה המופנית אל האל : " חשוף זרוע קודשך וקרב קץ הישועה / נקום נקמת עבדיך מאומה הרשעה / כי ארכה השעה ואין קץ לימי הרעה / דחה אדמון בצל צלמון הקם לנו רועים שבעה " . " האומה הרשעה " הן המלכויות הנוצריות , דבר שניתן היה לומר עליהן ביתר שאת לאחר מסעי הצלב או במהלכם , ואילו " אדמון " שאותו מבקש הפייטן לדחות אל צל המוות הוא בוודאי כינוי נוסף לעשו , הוא אדום , היא המלכות הנוצרית . אגב נעיר כי שבעת הרועים הנזכרים כאן הם סמלים לגאולה שיסודם בדברי הנביא מיכה ( ה , ד ) , ומסתבר מן הספר שלפנינו כי בקשת נקמה וראייתה כחלק מתוכנית העתיד האלוהית יסודה אף הוא בספרות האגדה הקדומה . בעמוד 173 מצטטת עירית מלברגר - אמינוף בית קצרצר משיר עם יידי שעל בסיסו חיבר ח " נ ביאליק את שירו , " יעקב ועשו " . מתברר כי משורר זה חיבר שתי יצירות בשם זה . הראשונה , הידועה פחות , נכתבה כבר בשנת , 1891 והיא קינה ארוכה על מצבו של עם ישראל , הוא יעקב , היושב בצל אחיו , עשו . על יעקב הוא אומר כי הוא " בן יונה אפרוח / מיהרה לברוח /

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help