sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

עם הספר מאת אביגדור שנאן [ האוניברסיטה העברית בירושלים ] בספרות האגדה נדרש אחד מפסוקי המזמורים על עשו . וכך נאמר שם : '" אמר נבל בלבו אין אלוהים ' ( תהילים יד , א ) – זה עשו הרשע . ולמה נקרא שמו נבל ? על שם שמילא את כל העולם נבלות : העמיד בתי קיקלין בתי טיטראות ובתי קרקסיאות בתי עבודה זרה ... [ דבר אחר : ] על שם שמילא את כל הארץ מנבלתם של ישראל " ( מדרש תהילים יד , ג ) . לא די למדרש שהוא קובע כי הנבל המכחיש את קיום האלוהים הוא עשו , אלא שהוא גם מצרף לשמו את הכינוי " הרשע " , ואף ממשיך ומפרט את קביעתו – תוך דרשת המילה " נבל " בשתי דרכים . לפי האחת מדובר במעשי נבלה , וזאת על ידי הקמת מוסדות של תרבות פרועה ושחצנית : בתי בושת ( קלון ) , תאטראות וקרקסים וכן בתי פולחן לעבודה זרה . לפי השנייה מדובר בגופותיהם של בני ישראל שנטבחו בידי עשו , אשר נבלותיהם מושלכות ברשות הרבים , מאכל לחיות השדה ולעופות השמים . מניין שנאה ועוינות כה לוהטות כלפי עשו זה ? בוודאי אין מדובר כאן בדמותו של עשו המקראי – שגם אם איננה מצטיירת באור יקרות , אי אפשר לומר עליה דברים כה קשים – אלא בעשו אחר , זה שספרה רחב היריעה של עירית מלברגר - אמינוף מוקדש לו . זו הדמות המקראית שעברה גלגולים אין ספור , פיתוחים והרחבות , בספרות האגדה הקדומה , משנעשתה סמל למלכות רומי ומאוחר יותר לדת הנוצרית שירשה את מקומה . על רומי - הנצרות אפשר אכן לומר כי תרבותה מכאן ויחסה אל אחיה – עם ישראל היושב בארץ ישראל – מכאן , תאמו בזמנו את דבריו הבוטים של המדרש . העיסוק בגלגולים מרתקים אלו הביא את מחברת הספר לסריקה מדוקדקת של מקורות ארץ ישראליים רבים , לבדיקת נוסחם המדויק ולביאורם , תוך

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help