sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

לי לקבל שהנוסח שהגיע לידינו איננו בדיוק כפי שאמרוהו הנביאים , מכיוון שנפלו בו שגיאות העתקה , אם בגלל טעות בזיהוי האותיות הכתובות ( למשל החלפת ה ' ו - ח ' או ו ' ו - י ' הדומות ) , אם בגלל השמטה או הכפלה של אות , מילה או שורה בהיסח הדעת ( לדוגמה , אולי השמטת י ' ב " ועלתה כיאר כּלּהּ" ( עמוס ט ' , ה ) הפכה את הביטוי ל " ועלתה כאר כּלּהּ" ( עמוס ח ' , ח )) , ואם בהחלפת מילים שלמות בגלל הרגלי השימוש במילים או בביטויים דומים . שגיאות מעין אלו אפשריות וקיימות גם לדעת המסורת , אולם ההנחה שהיו תוספות ושינויים מכוונים דורשת לדעתי זהירות רבה ביותר . חלק גדול מאוד מהטענות לגבי שינויים ותוספות נובעות מהנימוק שהנאמר אינו מתאים באופן ' חלק ' לרצף הטקסט או לסגנון ולרוח דברי הנביא ותקופתו . טענות אלו מתבססות למעשה על אי הבנת ההקשרים של הכתוב ועל ההנחה שהנביא חייב לדבר תמיד בסגנון דומה ואסור לו לשנות מהמקובל בימיו . לכן , כל טענה כזו עומדת תלויה עד שיבוא מישהו ויסביר את הכתוב , כפי שהוא , באופן סביר ( ואי אפשר לדעת מראש האם יהיה מי שיגלה בעתיד הסבר סביר או לא ) . נראה שזו הסיבה לכך שאנו מוצאים מחלוקות בין החוקרים לגבי מקוריותם של קטעים רבים , שיש הטוענים שאינם משתלבים בטקסט ולכן אינם מקוריים , ואחרים טוענים שהם משתלבים לפחות באופן סביר בטקסט ולכן הם מקוריים . דוגמה לכל זה אפשר למצוא למשל בעמוס , פרק ה ' . לפי רבים מהחוקרים המודרניים , פסוקים ח , ט ו - יג אינם שייכים לעמוס ונוספו מאוחר יותר . אמנם במבט ראשון ניתן לחשוב שפסוקים אלו אינם מתאימים לרצף הנאמר , אולם גילוי המבנה הספרותי של נבואה זו הביא לכך שפסוקים ח ו - ט נראו לפתע שייכים לנבואה ובמקומם . הצעה שלי למבנה שונה במקצת מלמדת שגם פסוק יג מתאים למקומו ( עוד על כך ראה בהסברים לפרק ה ' ) . עוד דוגמאות רבות לדבר . בנושא זה אביא ציטוטים מחכימים מדברי חוקרים : אם הדבר איננו הגיוני , גם אם נכתב בזמן מאוחר יותר הוא נשאר בלתי הגיוני . " תוספת מאוחרת " אינה אפוא הסבר כי אם התחמקות מפני הבעיה . . 6 ראה בהרחבה על נושא זה בפרק שישה עשר . . 7 ראה עוד על כך בפרקים שישה עשר ושבעה עשר . . 8 אליצור , עמ ' . 216

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help