sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הספר מפענח את הקיום הלאומי " על פי תהום " : מנין מגיעה תפיסת אי - הוודאות של עמים ביחס לקיומם ? מדוע וכיצד היא משתנה במרוצת הזמן ? כיצד משפיעים החיים על קו הקץ על אופייה של החברה ועל תוחלתה ? הספר טוען שאכן " חיים ומוות ביד הלשון " , וליתר דיוק ביד " לשון המוסר " : עמים החיים על פי תהום חותרים לרקום רשת ביטחון שאינה עשויה רק מח בלים של עוצמה אלא גם מיצירת לגיטימציה לקיומם - הקניית זכות וטעם לזהותם ולהישרדותם . לדידם , לגיטימציה כזו אינה בגדר מותרות או ערך מוסף לקיום מובטח , אלא תנאי הכרחי לקיומם . הנה כך כתב נתן אלתרמן ב " כה אמר השטן " , שירו האחרון . לאחר שכשל להכחיד את העם הנצור , מצא השטן מוצא : רק זאת אעשה : אכהה מוחו ושכח שאיתו הצדק . הספר מצביע על תפקיד המפתח שממלא המוסר בהתעצבות " העמים הקטנים " . העיסוק המתמיד , היצרי והיצירתי , בזכות הקיום ובטעמו הוא לוז ספק הקיום ועדות לעוצמת האימה , אך גם ערובה להתמדתה של האומה . הר הגעש שלפתחו שוכנים " העמים הקטנים " מגיר לבה ערכית , אתית - פוליטית , הניזונה מהמתחולל בקהילה עצמה לנוכח ה " אחר " הניצב מולה . זאת ועוד , השיח המוסרי המשקף תמורות באופ ייה של האומה ובדרכי התמודדותה עם האימה , עשוי ללמד גם על אחריתה - לשבט או לחסד . עלייתם ושקיעתם של עמים מתחוללות לא רק בדם ואש אלא גם בשכחה , בבושה , בעוולה ובאשמה . אם עם ומדינה נדרשים לעתים להצדיק את קיומם , דומה שזוהי גם מנת חלקם של מחקרים , וספר זה אינו יוצא מן הכלל . אף הוא נתבע לבאר את זכות קיומו : על שום מה ולשם מה לחקור את החיים על קו הקץ ? האם מיעוט המחקר בסוגיה אינו עדות חותכת לשוליות התופעה ולחשיבות הזניחה שלה עבור החברה והמדע ? ומנגד , האין ספק הקיום הציוני בחזקת פשיטא , עניין מובן מאליו שאין צורך מחקרי להתחקות אחריו ? הדפים שעוד נכונו לנו משיבים בשלילה : התופעה שרירה וקיימת , רבת תהודה וחשובה להבנת הציונות ומעבר לה . אך כבר בפתח הדבר פטור בלא כלום אי - אפשר , ובפרט שספר זה יועד לעיניה של החברה הישראלית . ואכן , פרדוקסלית דומה שדווקא ספק הקיום הציוני - תפיסת הקיום היהודי - הישראלי כלא מובן

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help