sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תולים בחבלי קיומם , ברשת הביטחון שלרגליהם , את הייעוד הגדול והכבד מכול : נשיאת משקלם שלהם . " הקלות הבלתי נסבלת של הקיום " אינה מנת חלקה של קהילה זו . כובד משקלו של הקיום והאיום המתמיד מפילים חיתתם על הקהילה . עומס רב נדרשת לשאת רשת הביטחון . ואין זה עניין פעוט , שכן טיבם של חבלים הוא שכושר עמידתם תלוי בחוסנם ובעומס המופעל עליהם . אלה עשויים לעתים להכריעם . החוסן הפנימי נשחק כאשר מתרבות הסתירות ומתעצמים המתחים הפנימיים שמחוטיהם שזורים החבלים . וסכנת הפרימה מוחרפת לנוכח עומס היתר של הקיום עצמו . המתח שבין הרעיון למעשה גוזר זאת , ובה בעת הוא כמו גוזר ופורם את החבלים ועמם את רשת הביטחון . כך מתחוור צדם האפל של חבלי הקיום , מקשר למכאוב . החבלים הופכים לעתים לכבלים . תושבי אוקטאביה נתונים לאי - ודאות , לספק , חיים את חייהם על קו הקץ . אך אוקטאביה אינה ורק משל הינה . ואת הנמשל , ספק הקיום הציוני , יפרוס ספר זה ביריעה היסטורית רחבה , שראשיתה באחרית המאה התשע עשרה ואחריתה בראשית המאה העשרים ואחת . ממחוזות הדמיון של קאלווינו אל " עיר המדינה " הלאומית , מתחקה ספר זה אחר התהייה הקיומית המלווה כצל ארוך את קורות העם היהודי בארץ ישראל מראשית הציונות עד ימינו : האם יש לנו עתיד - האם תשרוד ישראל כמדינה עצמאית , כמדינת היהודים ? ומה בדבר העבר - האם היהודים בישראל היו ועודם חלק מעם יהודי עתיק יומין ? איני מבקש להכריע בשאלות אלה , שהעיסוק בהן הניב הררי מילים ; אינספור טקסטים , בהם טורים עיתונאיים , מסות מלומדות וחיבורים אקדמיים , התיימרו להתמודד עם הקושיות הקיומיות האלה ולהציע להן תשובות . ספר זה אינו נמנה עמם . אין בכוונתי לספק מענה כמו - נבואי לשאלה אם תתקיים ישראל כמדינה יהודית בעוד יובל או מאה שנה , אלא להתחקות אחר משמעותה של התהייה עצמה , לרדת לעומקו של סימן השאלה , שנדמה כמרחף תמיד מעל קיומו של העם היהודי וגלגולו הציוני , ולפענח את שלל סימני הקריאה שהוצעו והוצבו אל מול אותו סימן שאלה , ובכך - יותר משהצליחו לפתור או לפטור אותו - הוכיחו את תמידיותו . " צא וראה " , כתב הוגה הדעות שמעון ראבידוביץ ' בשנת לידתה של

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help