sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שמע והכיר את החאן . רושמי הרשומות , ובהם אבן ח ' לדון עצמו , העידו כי טימור ערך פגישות אחדות עם אבן ח ' לדון וניסה לשאוב ממנו מידע על העולם האיסלמי של צפון אפריקה ממנו בא . פגישתם האחרונה הייתה בפברואר . 1401 הסקירה שכתב אבן ח ' לדון תורגמה למונגולית . לאחר מכן אפשר טימור לאבן ח ' לדון לחזור לקהיר לפני שהחריב את דמשק . את כיפת הבצל של המאוזוליאום של דמשק , שאותה כבש לפני בגדד , ציווה להעתיק לסמרקנד . הבצל הממלוכי . מאתיים שנה לאחר מכן נדד הרעיון , מועתק על ידי שאה ג 'האן המוגולי , לכיפת הטאג ' מהאל באגרה ועל ידי אדריכליו של איוואן האיום , שהחלו רחוק מהסלג ' וקים וטימור כשבנו את כנסיית ואסילי הקדוש המבורך בקרמלין במאה ה . 16 המסע לא הסתיים שם . כיפות הבצל שנולדו אצל הסלג ' וקים השלימו את מסען על הדרכים האסיאתיות כשבנו הרוסים את כנסיית מרים המגדלית במדרון המערבי של הר הזיתים בירושלים . טימור החריב את בגדד באכזריות נוראה : הוא הקים מאה ועשרים מגדלים מתשעים אלף גולגולות והותיר רק מסגדים , בתי ספר ובתי חולים . גם בתוך הילולת הביזה , ההרג , האונס והרצח , לא שכח את תאוותו לחוכמה . הוא כינס את משוררי , אמני ומלומדי העיר , נתן להם סוסים וציווה עליהם לרכב לערים אחרות , תוך שהוא משמר את חרוזי השירה , הדת והמדעים . האמנות כבת העוצמה . טימור צמח מתוך העולם הגדול של התרבות הפרסית המרכז אסיאנית . הדת הייתה חשובה , אבל האומנות והמדעים לא פחות . קשה לומר על אל בגדדי והאחרים שמנהלים איתו את המדינה האיסלמית , שיש להם יחס כלשהו לאומנות או לחוכמה . ההיסטוריון הבריטי ארנולד טויינבי אמר פעם שאסיה היא מעין מרחב שמתוכו מגיעות סופות הפולשות ומשתלטות על התרבויות . גנרטור התוהו ובוהו הוא שייצר את דאעש . ומי ששחרר את הרעיון וליבן אותו היו האמריקנים שכבשו את עירק ופוררו אותה . כל זה אולי לא היה קורה לולא התפוררה סוריה תחת מלחמת האזרחים שנולדה מתוך אידיאל ושקעה לביצה אכזרית של דם בתזמון

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help