sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקובץ פותח בסיפור הגירתן של נשים בשלהי המאה התשע - עשרה ( מיכל בן יעקב ) , ולאחריו סיפור הגירתן של נשים בעלייה הראשונה ( אורנה ארליך , יעל עצמון ורות קרק ) ובעלייה השנייה והשלישית ( גילת גופר ) , ונשים שהיגרו בתקופת ה " יישוב " שקדם להקמת המדינה ( דבורה ברנשטיין , בת שבע מרגלית שטרן ) . על אלה התווספו מחקרים שבחנו נשים בגלי הגירה מאז ייסודה של המדינה ( עוזי רבהון , פנינה מורג - טלמון , אילנה גנון ) ומחקרים על הגירתן של נשים בעשור האחרון ( שלוה וייל , הגר סלמון , סטיב קפלן והרווי גולדברג , לריסה פיאלקובה , גליה צבר , לימור גד - הרנס ) . הבחינה של הגירת נשים לישראל לדורותיה מלמדת על מגוון רחב של דפוסי הגירה : רווקות הבאות בקבוצות או כבודדות , וכן נשים אלמנות ונשים גרושות הבאות בגפן או מצטרפות למשפחות . ואולם רוב הנשים מהגרות במסגרתה של המשפחה לגווניה וצורותיה השונות : משפחה מורחבת , משפחה גרעינית של שני בני זוג וילדיהם , משפחה חד - הורית , משפחה שבה נוספו לבני הזוג וילדיהם קרובי משפחה אחרים , וכן צירופים משפחתיים נוספים . מה גם שאף המהגרת הבודדת , או זו המשולבת בקבוצה , כמהה פעמים רבות לסיים את סיפור ההגירה בהקמת משפחה . היישוב במקום חדש דורש מהאישה הסתגלות למקום מגורים שונה , לשימוש במוצרי מזון חדשים , לריהוט ואביזרי בית שהיא לא מורגלת בהם , ועוד כהנה וכהנה . נוסף על כך על האישה לגלות תושייה ולפתח כישורי התמצאות בסביבת מגוריה , ללמוד את שפת המקום , וכן נימוסים ומהלכים של מגע בין חברתי . מה עוד שלעתים , בעטיה של ההגירה , נפרדת האישה ממערכות מסייעות ותומכות של משפחה מורחבת , של קרובים ושכנים , והיא נאלצת לתור אחר מסגרות תמיכה חלופיות . האישה - האם מופקדת על המשך קיומו של אורח החיים היומיומי ועל מילוי צורכיהם השונים של בני המשפחה . במהלך הקליטה יכולים להתגלות ניגודי אינטרסים , מאבקי כוח ואסטרטגיות פעולה שונות וסותרות , והאישה - האם , עקב היותה בבית , מצויה הרבה פעמים במרכזם של חילוקי דעות , מודעת לקשיים ומתברכת בהישגים . אמנם הסמכות הקובעת ברבות מן המשפחות אינה בידיה , אלא בידי הגבר - האב , אבל הימצאותה והתמצאותה הן בעלות חשיבות מרבית להמשך תפקודה של המשפחה ולתהליך הקליטה של חבריה . קיומו של אורח חיים יומיומי בקרב משפחות מהגרים , מטבע הדברים שהוא משמר דפוסי מסורת שהתקיימו בעבר . בין אלה בולטים לרוב מתכונים לבישול , אביזרי נוי ביתיים , פריטי לבוש לבני הדור המבוגר וכיו " ב . כמו כן משפחות משמרות דפוסי התנהגות מסורתיים כגון חלוקת תפקידים פנים - משפחתית , דרכי חינוך , ומחוות הוקרה למבוגרים . ימי מועד וחג גם הם משמרים הרבה פעמים תכנים וטקסים ונחוגים במתכונות דומות לאלה שהיו מקובלות במקומות המוצא . עם ההכרה הגוברת בקיומו של פלורליזם מבני ותרבותי בקרב חברות קולטות הגירה גבר גם העניין בחשיבות המשכיותם של דפוסים מסורתיים בתהליכי הקליטה ובתפקידה של האישה - האם בשימור המסורות השונות המעוגנות במערכת המשפחתית ובהנחלתן .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help