sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נשים , בהדגישו לא רק את סיפורה של האישה המהגרת , אלא גם את כלל המערכת החברתית המשפיעה על הגירתה של האישה ומושפעת ממנה . ההגירה בישראל היא אחד המרכיבים החשובים בגידולה ובהתפתחותה של החברה . ולכן אחת החלוקות ההיסטוריות המקובלות של תולדות החברה בישראל היא על פי מאפייני ההגירה אליה . יש הגירות שערכים או מחויבויות אידאולוגיות הניעו אותן , וגם אם לא באו כל המהגרים באותו פרק זמן ממניעים אלה , עדיין הוטבע בהם המאפיין הזה . יש הגירות שהוגדרו על סמך תאריך הגעתן , יש כאלה ששמן נגזר מאירועים פוליטיים שכיוונו את בואן , ויש ששמן נגזר ממקום מוצאן : מרחב גאוגרפי , ארץ מסוימת , או אף מקום מסוים . רוב הגברים והנשים המהגרים לישראל מונעים בעצם מאותן סיבות אופייניות המובילות להגירה : קשיים ומצוקות כלכליות , רדיפות פוליטיות ואמונות אידאולוגיות וערכיות . כמו כן ההרכב הדמוגרפי והחברתי של המהגרים לישראל דומה לזה המאפיין מהגרים למקומות אחרים . המניע ה " ציוני " שדגל בשיבתו של עם ישראל ל " ארץ ישראל " ול " מדינת ישראל " , לא היה אפוא בהכרח הגורם העיקרי להגירה . הרבה פעמים היגרו הבאים לארץ ישראל מסיבות אחרות . אבל משעה שהגיעו ל " ארץ המובטחת " נהפכו ל " עולים " . " עולה " הוא מושג טעון , בעל קונוטציה ערכית , שמשמעותו היא שייכות ומחויבות לחברה הציונית - לאומית מזה , ומחויבותה של החברה הקולטת למהגריה מזה . לאחר הקמת המדינה הגביל " חוק השבות " את הזכות לקבלת אזרחות ליהודים בלבד , דבר שהקשה , גם אם לא מנע , את בואם של מהגרים אחרים . למעשה , רובם המכריע של המהגרים שהגיעו בתוקף חוק השבות , נהפכו לעולים ( למ " ס , . ( 2009 – 1949 מערכת הערכים שהנחתה את קליטתם של הבאים והפיכתם לעולים , הן בתקופה של טרום הקמת המדינה והן לאחר שקמה המדינה , דגלה בהמעטתו של השונה והמבדיל וביצירתו של צד שווה שיאחד את הבאים . זו היתה מדיניות שגרסה מיזוג גלויות , ואופני הקליטה שנלוו לה הדריכו במידה רבה את המחקרים על " קליטת העולים " בישראל . מחקרים על הגירה צמחו בעיקר אחרי ה " עליות " של שנות החמישים של המאה העשרים . זה היה עידן שבו פרחו מחקרי הגירה גם במקומות אחרים בעולם , בעיקר בארצות הברית . בארצות הברית שלטה המגמה שדגלה ב - Park & Burgess , 1921 ; Park )& melting pot , ( Miller , 1921 הטיפה למיזוג ב - Warner & Srole , 1945 ) core culture ) וגרסה את חיבורם 2 העלייה הראשונה , השנייה , והשלישית , שלכל אחת מהן הודבקה תווית של אמונה ואידאולוגיה . 3 העלייה הרביעית והחמישית , ששמן נקבע על פי מועדי הגעתן . 4 העלייה של " ניצולי השואה " ו " העלייה ההמונית " עם קום המדינה . 5 " מזרחיים " , " מזרח - אירופאים " , " מרוקאים " , " רוסים " , " אתיופים " ואחרים . 6 החוק התקבל בכנסת ב - 5 ביולי , 1950 אך העניק זכות זו גם למי שעלה לישראל לפני קום המדינה . החוק תוקן בשנת 1970 ונוספה לו ההגדרה " יהודי — מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר , ואינו בן דת אחרת . לאחר מכן תוקן החוק , כך שיאפשר עלייה גם למי שאחד מסביו היה יהודי , מי שבן זוגו הוא יהודי , או מי שבן זוגו הוא בנו או נכדו של יהודי , אבל לא לאדם שהוא יהודי שהמיר את דתו מרצון .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help