sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא פנינה מורג - טלמון ויעל עצמון " לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך ... " צו ההגירה ניתן לאברם , והוא לוקח עמו משפחה , מעמיס כבודה ופונה לעבר ארץ ומולדת חדשה . ושרי , שנפרדה מארצה , ממולדתה ומבית אביה , ואף היא בהולכים , מה קורותיה ומה מעשיה ? סתם הכתוב , ולא פירש . המעט שאנו יודעים מצטרף לסיפורו של אברם . סיפורה שלה נעלם ונאלם . צו הגירה ראשון זה , המובא בסיפורי המקרא , מטביע את חותמו על סיפורי הגירה רבים המציגים את תפקידו של הגבר בהחלטה להגר , במסע ההגירה וביישוב במקום החדש . סיפור קורותיה של האישה , אם הוא מובא , שזור בתיאור מעשי הגבר , או שהוא נעלם ונאלם כמו בסיפור הגירתו של אברם . וכל זה משום שדורות רבים , שבהם הודרו נשים מלימוד והשכלה , גזרו כליה על מאגרי מידע שהיו יכולים לעמוד לרשותנו לו ידעו הנשים גם הן קרוא וכתוב . נשים נאלצו להסתפק בסיפור שבעל פה , ודינן של מסורות שבעל פה הוא שהן נשכחות בחלקן , או שהן משתנות , פושטות צורה ולובשות צורה , הכול לפי תנאי הזמן והמקום . פרק ההגירה מצטרף לחסר הכללי בתולדותיהן של נשים , וסיפור הגירתן של נשים נותר ברובו עלום . משעה שנפתחו שערי ההשכלה בפני נשים , ונשים החלו לתעד את קורותיהן , החלה להיפרש יריעה שונה באשר לתולדותיהן . אבל גם בשעה שהתרחבה היריעה ורבו המקורות , כמעט לא פנה המחקר , עד לעשורים האחרונים , לחקור את נושא הגירתן . התפנית המחקרית חלה בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים בהשפעת התנועה הפמיניסטית והתגבשותו של המושג " מגדר " , ששחרר למעשה את המחקר מהבדלי המינים , מהמיקוד הנפרד בתפקידי נשים וגברים , והדגיש את המשמעות הסמלית ואת הדימוי התרבותי של נשיות וגבריות כמשפיעים ומגדירים תהליכים כלל חברתיים . ההדגש המחקרי עבר " מנשים למגדר , ומסיפורן של נשים למגדור החברה" ( ברנשטיין , . ( 2001 המחקר בישראל הצטרף למגמה זו והקדיש תשומת לב רבה יותר לבחינה של הגירת 1 בראשית יב , א .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help