sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבוא ליאו שטראוס ( 1973 - 1899 ) נמנה עם גדולי החוקרים של תולדות הפילוסופיה המדינית . הוא לא כתב משנה הגותית עצמאית ומסודרת משל עצמו , אבל אפשר לומר כי הגותו שזורה בפרשנותו לדברי אחרים . שטראוס נולד למשפחה יהודית שומרת מצוות בגרמניה , בעיירה קירכהיין ( Kirchhain ) שבמדינת המחוז קורהסן ( , ( Kurhessen הממוקמת באזור חקלאי שמקיף את עיר האוניברסיטה מרבורג ( . ( Marburg אוניברסיטת מרבורג אמנם נודעת כסמל למסורת ההומניזם הגרמני , אולם האזור בכללותו , לרבות הקהילה היהודית שבו , מתאפיין בתרבות שמרנית . משפחתו הנחילה לו חינוך לשמירת מצוות , אך חינוך זה , כפי שמעיד שטראוס , לא כלל הסבר ועיון במסורת היהודית . בצד היסודות הדתיים מן הבית , רכש שטראוס בגימנסיה של מרבורג חינוך גרמני הומניסטי קלסי , ובכלל זה מתמטיקה , מדעים , את השפות היוונית הקדומה והלטינית , וספרות גרמנית . בנערותו , כותב שטראוס , " תכננתי לקרוא אפלטון , להקים חווה לגידול שפנים , ולהתפרנס מעבודתי כפקיד דואר " . בפועל נמשך שטראוס אל הפילוסופיה ואל הציונות המדינית , ולימים נהפך ביקורתי כלפיה וכלפי רדידותה התרבותית . בסוף שנת , 1918 לאחר כשבעה עשר חודשי שירות צבאי , החל שטראוס את לימודיו באוניברסיטת מרבורג . שם למד את יסודות הפילוסופיה המערבית ונחשף למסורת הנאו קנטיאנית מבית מדרשו של הפילוסוף היהודי הרמן כהן . את עבודת הדוקטור שלו , שהוקדשה 1 עוד פרטים ביוגרפיים על חייו ראו אצל אהוד לוז , מבוא , בתוך : ירושלים ואתונה , עמ ' . 5 - 1 מיכאל זנק מעיר שאופי כתיבה זה של שטראוס — סקירה ופרשנות על דברי אחרים — אינו מעיד כלל על צניעות שנובעת מתוך הכרה ברלטיביזם היסטורי , כאילו אין בידינו אמת מידה אובייקטיבית לבחון את העמדות השונות . להפך , סוג זה של קריאה וכתיבה שנקט שטראוס נובע מתוך עמדה דיאלוגית סוקרטית חזקה ( זנק , ליאו שטראוס , עמ ' . ( 13 2 לסקירה היסטורית של תולדות הקהילה היהודית בחבל ארץ זה ראו שפרד , הפוליטיקה של הגלות , עמ ' . 12 - 9 3 דוחות , עמ ' . 460 4 דיון מקיף בעמדותיו כלפי הציונות ראו כאן בפרק החמישי . ראו גם שפרד , הפוליטיקה של הגלות , עמ ' . 13

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help