sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שבה אני חי . הוא הציע את עצמו כמורה לחיים , ולכן , אם הודה בכך אם לאו , פעל כפילוסוף סוקרטי , כמחנך שדומה באומנותו למיילדת . אמנם אינני מקבל את עצם הניסיונות השונים להגדרה מהותנית של היהדות ולכן אף לא את זו של שטראוס , אבל כתלמיד , כאדם ליברלי , וכיהודי אשר גדל בחברה הישראלית חילונית , הזמין אותי שטראוס להיכנס בשערי " אתונה " ולראות את " ירושלים " ; להבין שתשובה היא מהלך ספירלי , ושהדרך בין שתי הערים אף פעם איננה קו ישר אחד . בחיבור זה ביקשתי להעמיד בפני הקורא את משנתו התאולוגית מדינית של ליאו שטראוס כפי שהיא עולה מדיוניו בבעיה התאולוגית מדינית . עוד בראשית התהוותה של הפילוסופיה המדינית , בספר " המדינה " של אפלטון , מוצגת התאולוגיה כבעיית יסוד של הסדר המדיני הראוי . " מי שעתיד להיות שומר נאה וטוב למדינתנו " , אומר סוקרטס , " יהיה מטבעו פילוסופי ועז נפש וגם מהיר וחזק " . לכן " מן הראוי" שמייסדי המדינה ידעו " את הדפוסים שלפיהם חייבים המשוררים לחבר אגדות " על אודות האלים . עתיד המדינה תלוי ועומד על חינוכו של האזרח , ומי כתאולוגיה בעלת השפעה מכריע בעניין חינוכו של הדור וערכיה של החברה ?! הפילוסוף המדיני חייב להיות בקיא ואף להנחות את אלה המשוררים על אודות האלוהים . בכל משנה מדינית מצויות הנחות יסוד תאולוגיות , גם אם כאלה השוללות אותה או את חשיבותה מכול וכול , וכל תאולוגיה משפיעה על הדרך שבה אנו מדמיינים את הסדר המדיני הראוי . שטראוס פורש בפנינו את הדינמיקה הסוערת בין התאולוגיה לפילוסופיה , אך שלא כהוראתו של סוקרטס — הוא מסרב לכפוף את האחת אל השנייה . בתוך כך שטראוס מפלס דרך לעבר נקודת מבט לא רדוקטיבית , שמציגה שילוב נדיר בין משנתו של הרמב " ם על הנבואה ובין משנתו של ניטשה על הפילוסוף של העתיד . חיוב היצירתיות וההעזה לחרוג מהמקובל דווקא דרך הבנה וחיוב מחודש של תפקידן של הקונוונציות , מאפשר למבטו לחרוג מאופק ההווה ולהיישיר מבט לעבר תאולוגיה מדינית טרנס מודרנית . פרופסור דוד הרטמן הוא שהפנה אותי לראשונה אל כתבי ליאו שטראוס . הייתי תלמיד בסמינר שנתן על רבי יהודה הלוי והרמב " ם , ומצאתי את עצמי תוקף שוב ושוב את הדרך שבה הציג את הרמב " ם . הרמב " ם קסם לי , שכן מבעד למעטה האדיקות הדתית קרץ לי המסתורין של הכפירה . כתלמיד חילוני בחוג למחשבת 1 אפלטון , תאיטיטוס , עמ ' . 85 - 82 2 אפלטון , המדינה , ספר ב , עמ ' . 231 - 230 וכן ראו טאובס , מכת לתרבות , עמ ' . 223 - 222

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help