sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר סיבות רבות מושכות לבו של אדם אל הספרים . סקרנות פתוחה לכל עבר היא ערך ראוי , אך אין די בה כדי להכריע אותנו לייחד את תשומת הלב ולרכזה לאורך שנים לעניין אחד . אחרי ככלות הכול , רבים ונעלים הם הנושאים ויצירות המופת המעוררים את האדם לעיון וליצירה , וקצרים ימי אדם . ליאו שטראוס לכד את תשומת לבי בראשונה לא מכיוון שמשנתו נראתה לי המעולה והראויה שבמשנות הפילוסופיות , אלא מפני קריאת התגר שבה , קולה המתגרה וחיוכה ממתיק הסוד . היא דיברה אל נימי מרד הנעורים שבי , אשר שקע בתרדמה זה מכבר , עם סיומו של העשור השלישי של חיי . שטראוס עצמו היה הראשון ללמדנו שאפלטון , הרמב "ם וניטשה ראויים לתשומת לבנו יותר מקריאה בכתביו שלו . נתפסתי לעיון בכתבי שטראוס מפני שבעקבותיו נהפך מבטי הסקרן , אשר דילג בהנאה בין קריאה בכתבי פילוסופים שונים , למבט מוטרד — ואף יותר מכך , למבט נרגז — ולכן ממוקד יותר ויותר . שטראוס הציב סימן שאלה בסופו של כל משפט יסוד בהשקפת עולמי . הוא חתר תחת אותם דברים שנראו בעיני עובדות מבוססות וערכי יסוד של חברה דמוקרטית ליברלית ושל קדמה אנושית . זו לא היתה הפעם הראשונה שבה נתקלתי בביקורת על הערכים הליברליים . לפנים התמודדתי עם ביקורת שמרנית דתית " מבחוץ " ואף עם ביקורת מרקסיסטית שצמחה מתוך ההשכלה המערבית , מתוך יסודות המחשבה הפוליטית המודרנית . אבל זו היתה הפעם הראשונה שבה הכתה ההתקפה על המובנות מאליה של ערכי הליברליים היישר בשורש , ונערכה מתוך שילוב רב עוצמה בין שתי מסורות מתחרות , בין " אתונה " ל " ירושלים " , בכוח ידם של אפלטון ושל הרמב " ם כאחד . שטראוס תקף את רעיון הקדמה המודרני ואת הליברליזם המערבי בנקודת הראשית של יסודותיו ההיסטוריים והעיוניים . הוא ערער על המובחנות והברירות של הנחות היסוד בביקורת הדת של שפינוזה , וזעזע את יסודות המחשבה המדינית של תומס הובס . שטראוס כרסם באמיתות המובנות מאליהן , בוודאות של מה שנתפס כאמיתות הטבעיות וכזכויות הטבעיות , לכן הכה באפה ונשמתה של המודרנה . שטראוס דיבר אלי ועלי . הוא הכריח אותי לבחון מחדש את השקפת עולמי , ללמוד פילוסופיה כמדע החיים — חיי שלי וחיי החברה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help