sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

נתיב המסע של החטיבה היה כה מרוחק מבסיסי חיל האוויר של צה ” ל עד שמטוסי חיל האוויר לא יכלו לשהות מעליה יותר מ - 10 - 5 דקות , בטרם יאלצו לחזור לבסיסיהם לתדלוק . יצא , אפוא , שאם תינגף החטיבה או תיעצר בדרך צפוי לה ניתוק . אפילו לסגת בדרך הקשה שבה הגיעה לא תוכל . החטיבה אף עלולה הייתה להיות טרף לחיל האוויר המצרי , שכן אין מטרה נוחה ומועדת לפורענות מהאוויר משיירה חטיבתית איטית באורך מספר קילומטרים . החטיבה הייתה לחוצה בין צוקי הרים לבין הים , באין אפשרות לסטות ממנו , להתפזר או לחמוק מן המטוסים התוקפים . ב - 2 בנובמבר 1956 ניתן האות לתזוזה . כל סוגי המכוניות הוצגו בשיירה הענקית . היא נכנסה לים החולות בראס אל - נקב - תחנת משטרה ישנה מימי השלטון הבריטי , שם חנתה חניה אחרונה לפני החדירה למעמקי המדבר . החטיבה נתקלה בבעיית העבירות הראשונה ביום השני למסע , קילומטרים בלבד מגן העדן של עין פורטוגה . בפניה ניצבו 20 ק ” מ של דיונות חול ולס טובעניות . גלגלי המכוניות הכבדות , העמוסות בציוד , באספקה ובחיילים העמיקו להתחפר בחול הרך עם כל סיבוב . כדי לעבור את מכשולי הקרקע קיבלו הנהגים הנחיות יסוד מוקדמות ( על פי תיק סיני ) : יש לנסוע אך ורק בשביל שפילס הרכב הראשון . יש להפחית את כמות האוויר בצמיגים , כדי שפני הצמיג יוכלו להתרחב מעט ו ” להיתפס” במשטח רחב יותר של הקרקע , ואם יש צורך יש לרדת מהרכב ולדחוף בידיים . המלחמה במכשולי הקרקע נערכה במלוא עוזה . קצב ההתקדמות הממוצע היה כשני ק ” מ לשעה . כמעט כל כלי הרכב שקעו בחולות . הזחל ” מים גררו את התותחים ואת הרכב הגלגלי . החיילים משכו , דחפו וחילצו את המכוניות . הפקודות שהגיעו אל מפקדת החטיבה האיצו : “ להגביר את המהירות עד למקסימום ! לעשות את כל המאמצים להגיע אל מיצרי טיראן מהר ככל שאפשר ” . מפקד החטיבה קרא אליו את מפקד המשמר הקדמי , המורכב מכוח של זחל ” מים וג ’ יפים חמושים , והורה לו לתפוס את דהב . דהב הייתה באותה עת נקודה מיושבת על חוף ים סוף , כשני שליש מן הדרך בין אילת והמצרים . הדקלים הנטועים סביבה השרו הרגשה אקזוטית של נווה מדבר . המשמר הקדמי הגיע למבואות דהב ולא נתקל בהתנגדות . ברחבה שבמרכז הכפר חנו ששה גמלים , קשורים בחבל . חמישה בדואים שנמצאו לידם סיפרו כי חיילי המשמר הסודאנים , בראותם את הכוח מתקרב , נמלטו להסתתר בסבך השיחים והגדרות החיות המגנים על הדקלים מפני חולות המדבר . חיילי החטיבה קפצו מן הרכב והחלו סורקים את הסבך . הם התקדמו בין הגזעים והגדרות , שדה ראייתם שלהם מוגבל . לפתע נשמעה ירייה . יוסף פינסקי , בן קיבוץ גבת , צנח ארצה ומת . היה זה החלל הראשון של החטיבה במלחמת סיני . שני חיילים נפצעו . במהלך הסריקה נהרגו כמה חיילים מצרים וסודנים . כוח שני של המשמר הקדמי בשיירת החטיבה יצא לתקוף את מחנה האוהלים של שומרי שדה התעופה במקום . כשראו חיילינו את המצרים נסים לעבר אוהליהם , ירדו מכלי הרכב וקראו להם לצאת . קל היה לחסלם , אילו העדיפו חיילנו לירות בהם מן הזחל ” מים . אלא שלא הייתה כוונה להרגם . המצרים לא הבינו זאת והשליכו רימון לעבר החיילים . אחד מאנשינו נהרג , שני נפצע . במהומה שנוצרה ביקשו המצרים לחמוק בין הדיונות , אל מימי המפרץ , אלא שצרור כדורים השיגם . כך , כיבוש דהב עלה לחטיבה בשני הרוגים . הפצועים הועברו במהירות צפונה , באמצעות מטוסי פייפר . נחתת של חיל הים הגיעה למקום כמתוכנן לחדש את האספקה . עם ערב המשיכה השיירה בדרכה . שלוחה סלעית חסמה את הדרך . אנשי הסיירת , שגיששו לפני הטור , מצאו קניון צר בין סלעי גרניט . התברר כי אפשר , אמנם בקושי , לעבור בו . דרך הטרשים עלתה בהדרגה והשיפוע הפך תלול יותר . נוסף לדרך הקשה ולמאמץ העצום שהשקיעו הנהגים ומנועי המכוניות כדי להתגבר על מכשולי הקרקע , תקף את נוסעי השיירה גל קור . זה הקפיא את הידיים המחזיקות בהגה , הלופתות את כלי הנשק והמטפלות במכשיר הקשר . מקץ שעה של זחילה בין צוקי בראשית עצרה השיירה לפני מחסום אבן . המעבר היה בלתי אפשרי אלא אם תובקע הדרך בעזרת חומר נפץ . תפקיד זה הוטל על פלוגת ההנדסה של החטיבה . קצין החבלה סימן את מקומות הפיצוץ , השטח פונה . רעמי הנפץ הדהדו בקניונים העמוקים ובישרו למרחקים כי החטיבה ממשיכה להתקדם , למרות מחסומי הדרך . חסימת ציר הדייקה . בהגיעם לשיא הדיונות החליטו חיילי הפלס " ר לנצל את ההצלחה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help