sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

התקפות העורך על המנהיג החזק היו משוללות רסן וחסרות תרבות בצורה משפילה . על אף שהממשל הצבאי תמך בגברדיה הוותיקה של ראשי הערים , הממשל נאלץ לעמוד מנגד בלא להפריע . זאת משום שהעיתון הופיע בירושלים הישראלית ; והצנזורה בישראל לא יכולה להתערב בנושאים כאלה . ראש העיר חברון שלח מספר פעמים שליח אל העורך היהיר וביקש ממנו לחדול מן ההסתה המבזה . שליחיו של אל - ג ’ עברי הסבירו לנאצר כי גם אצל היהודים , המקבלים חופש דיבור מלא , העיתונים מותחים ביקורת על המנהיגים אבל לא משפילים אותם . הפניות לא הועילו . באחד הלילות , כשהעורך ג ’ ו נאצר יצא בחצות לילה מח ’ מארה ( מסבאה ) במזרח העיר , הוא נחטף , הוצא להורג עוד באותו הלילה ובבוקר השכם נקבר בתחתית חפירת בטון ששימשה כיסוד לבניין חדש . כפי שאומר הפתגם הערבי , “ איש לא ראה איש לא שמע ” (ولا من شاف ولا من در) . גם המצרים לא אוהבים פדיחות ד ” ר אשרף מרואן , שליחו האישי של אנואר סאדאת , היה אף הוא קורבן לעבירת צנזורה – מהצד המצרי . מאז סיים את שליחותו למען מצרים חי מרואן בלונדון כאיש עסקים מצליח . חשיפת זהותו כסוכן ישראלי על ידי האלוף אלי זעירא לא סיכנה את חייו . זאת משום שבתגובה לחשיפה הישראלית החליט נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק לחשוף את האמת המצרית - מרואן היה סוכן כפול והורה לערוץ טלביזיה מצרי לראיין את כל מי שהיה קשור לפעילות מרואן . אחד המרואיינים היה מוחמד בסיוני , שגריר מצרים לשעבר בישראל , קצין מודיעין בכיר בדרגת תת אלוף שנמנה עם צוות החשיבה שהכין למרואן את החומר שיימסר למוסד . בראיון לטלביזיה העיד בסיוני ששמע במו אוזניו את סאדאת אומר : “ אשרף האיר לי את הדרך ” , מכאן שמרואן היה גיבור מצרי . אבל ביום שמרואן נתן פומבי לעובדה שהוא כותב את זיכרונותיו , הוא חתם על גזר דינו . בל נשכח , בלונדון וגם במצרים אין צנזורה . אנשיו של מובארק הגיעו ללונדון לבקר את מרואן בדירתו , בשכונה שרוב תושביה הם מצריים . לכאורה הם זרקוהו למותו ממרפסת דירתו . הדבר היחיד שנלקח מדירתו של מרואן לאחר מעשה היה טיוטת כתב היד של זיכרונותיו . מה לעשות , גם המצרים לא אוהבים פדיחות . תארו לעצמכם מה היה קורה לפרצופה של מצרים אילו פורסם בפרוטרוט כל משחק התעתועים של סאדאת במנהיגי עולם . לכן כדי להרחיק ממצרים את החשד בביצוע המעשה , נשיא מצרים חוסני מובארק נהג לפי הכלל המצרי האומר , הרוג את האיש והשתתף בהלווייתו (يقتل القتيل ويمش في جنازته) . עוד סיפור קטן - גדול שימחיש את הנקודה המצרית . תפקידו האחרון של הד ” ר בוטרוס בוטרוס גאלי , לפני שיצא לגמלאות , היה מזכיר האו ” ם . הוא שירת בתפקיד זה קדנציה אחת בת חמש שנים וביקש להאריך את שירותו לקדנציה נוספת , אך ארה ” ב הטילה ווטו . כשביקש לברר עם מזכירת המדינה דאז מדלין אולברייט את התנגדותה של ארה ” ב להמשך כהונתו כמזכ ”ל האו ” ם , היא השיבה לו : “ שיקרת לי שלוש פעמים , ממזר שכמוך ” . כל מי שמכיר איך המינהל עובד במצרים יודע שמזכיר האו ” ם שיקר למזכירת המדינה לפי הוראת נשיאו . מה היה קורה אילו המדינאי המצרי היה מפרסם את זיכרונותיו מחוץ למצרים ? הדיכוי הקשה הוליד יצירת פאר הצנזורה המדינית היא המאוסה ביותר , כי היא נוגעת בתרבות , נשמתו של כל עם ועם . אחת שזכתה לפרסום שלילי רב בגלל נוקשותה הייתה זו של הקיסרות האוסטרו - הונגרית , שנשלטה על ידי השושלת לבית הבסבורג . לא הרבה יודעים כי הצלחת הדיכוי הקשה והיעיל של הצנזורה ההבסבורגית הולידה את אחת מיצירות התרבות המפוארות ביותר של ימינו , האופרה “ נבוקו ” . בעשור החמישי של המאה ה - 19 רגשו עמי אירופה בשל האווירה המדינית ש ” אביב העמים ” הפוליטי הביא אתו . חלק רצה להפטר מכיבוש וחלק אחר רצה להתאחד . ההונגרים , למשל , נאבקו להשתחרר מחיבוק הקיסרות האוסטרו - הונגרית , וכמותם צפון איטליה , שרצתה להתאחד עם דרום איטליה . אבל הקיסרות האדירה שלטה ביד רמה ולא הרשתה כל ציוץ תרבותי בכיוון השחרור האיטלקי . אי לכך החליט מלחין איטלקי להתחכם לקיסר האוסטרי . ג ’ וזפה ורדי , שהיה תומך נלהב בתנועת השחרור האיטלקית , בחר להלחין אופרה שתקפה קיסר עריץ אחר , עתיק יותר . המסר הגלוי הובן בווינה , ואילו המסר הסמוי נקלט היטב במילאנו . כך נולדה האופרה “ נבוכדנאצר ” של ורדי . מבחינת העם היהודי הייתה בכך נקמה של ההיסטוריה . הקיסר הרומאי טיטוס פלאביוס אספסיאנוס כבש את ירושלים והחריב את תרבותה בראשית האלף הראשון לספירת הנוצרים . אלפיים שנה לאחר מכן נאחז העם האיטלקי בקרנות המזבח של אותה תרבות יהודית שהחריב כדי להושיע את עצמו מאימת הכיבוש האוסטרי . נהרות הדנובה והטיבר הפכו לפלגים חסרי ערך לעומת נהרות בבל שבספר תהלים . כך , מצד אחד זכתה רומא בשער הארכיטקטי “ שער טיטוס ” שמפאר את חורבן ירושלים , ומעליו “ מקהלת העבדים ” העברים של תרבות החורבן שמעלה את שוועת האיטלקים השמיימה . השער נבנה 12 שנים לאחר חורבן ירושלים , ועל השער מופיעים כל סמלי התרבות שרומא החריבה . ואילו “ מקהלת העבדים ” שרה את זעקת השחרור שלה ( Va pensiero ) המבוססת על פרק קל ” ז בספר תהלים : עופו מחשבות על כנפי הזהב אל ארץ הרים לא נושבת שם הרוחות המתוקות רכות וענוגות נודפות ריח מתוק מאדמת המולדת . אולם , הזמן נעץ בשער טיטוס את שיניו והוא נותר תקוע בלב רומא בלבד . לעומתו , זעקת השבר של המעצמה העתיקה הבוקעת מפי מדוכאיה נושאת בגאון את פאר התרבות היהודית (“ תהלים ” ) , ומרעידה את אמות הסיפים בקרב מאזיניה מסוף העולם ועד סופו . ג ’ וזפה ורדי . החליט להתחכם לקיסר האוסטרי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help