sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

השוליים האפלים של עולם האמנות מלאים באמנים מרתקים , ואליהם אנחנו מפנים את הזרקור . ♦ היסטוריון האמנות הישראלי מורגל בדיכוטומיה חדה , ואולי אף מהפכנית , בין " אמנות יהודית " ל " אמנות ישראלית " . מה שמופרד במחוזותינו במחלקות מוזאליות , בשיעורים באוניברסיטאות ובמכירות פומביות — " אמנות יהודית" שם ו " אמנות ישראלית " כאן — מאשר שתי היסטוריות מנותקות לכאורה זו מזו . האחת , אמנות יהודית , עניינה יהודי התפוצות , והשנייה , אמנות ישראלית , עניינה התרבות החדשה בישראל . מניה וביה , אישרה הדיכוטומיה את האגדה הציונית על " היהודי החדש " . האמנות היהודית , ובעיקר הציור היהודי מאז ימי האמנציפציה , שבה ונדרשת לדמות הרב , לאברך , לקהל המתפללים , ללומדי הגמרא , לקורבנות הפוגרום ולמגורשים — יהודים עבדקנים בעלי זקנים ופאות , לובשי קפוטות ולומדי תורה — ואילו האמנות הישראלית כמו חדלה מכל אלה כדי להתמקד בחלוץ , ביוצר , בחייל , במנהיג וכיו " ב . האומנם ? שתי היסטוריות נפרדות כביכול . לאחת שורשים בציור ובפיסול באירופה של המחצית השנייה של המאה ה 19 ( והיא ממשיכה לרוסיה ולפריז של תחילת המאה ה , 20 ולניו יורק של שנות השלושים ) , ולשנייה התחלה ברורה וחדה ( עדיין , לכאורה ) ב , 1906 עם הקמת " בצלאל " בירושלים . שתי תערוכות חשובות שאצר אברהם קמפף בניו יורק ( 1974 ) ובלונדון ( — ( 1990 " החוויה היהודית באמנות המאה ה — " 20 היה בהן רק שמץ מן האמנות הישראלית שעיקרו שואה ועקדה . " היהודי הישן " כמו ( אנחנו כותבים " כמו " ) נעלם מן אמנות הישראלית בין השואה להקמת המדינה . ציורו של הרמן שטרוק מ 1925 בקירוב , ציור מדהים המייצג ( בצבעי שמן על בד ) יהודי חרדי הצועד קוממיות על הר הכרמל , נותר יחיד ותימהוני . הרמן שטרוק , יהודי שומר מסורת , עלה ארצה מברלין ב 1923 והתיישב בחיפה . במהלך מלחמת העולם הראשונה היה ממונה מטעם הצבא הפרוסי על היהודים בתחום המושב שבגבול פולין גרמניה . באותם ימים יצר הרבה ליתוגרפיות המייצגות דיוקנאות של יהודים מסורתיים , ומקצתם איירו את הספר " וילנה " , פואמה מאת זלמן שניאור שראתה אור בברלין ב . 1923 מה דינו האמנותי של הרמן שטרוק עם עלייתו לארץ ישראל ? כלום נגזר עליו להיפרד מדמות היהודי המזרח אירופי שכה ריתקה אותו ( ואשר מוסיפה להלך ברחובות מאה שערים בירושלים ובשכונות דתיות אחרות בישראל )? האם נגזר עליו את שגזר על עצמו יוסף בודקו , שברגע שדרכה כף רגלו בישראל ביולי 1934 המיר את דמויות עיירתו היהודית , פלונסק , בדמויות של ערבים ( ולו גם בתפקיד האבות התנ " כיים )? שמא יאמץ את דרכו של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help