sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כלום תחייתם בישראל של " היהודי הישן " ושל השטעטל חייבת רק ל " פילושמיות" מערבית ( ועמה גל אנטישמי , שלא זכור כמוהו מאז מלחמת העולם השנייה )? בוודאי שלא . תהליכים תרבותיים עמוקים בחברה הישראלית עצמה פינו מקום , חלל ריק , והם שהעצימו את הצורך בהגדרה מחודשת של זהות תרבותית עצמית . סדקים בביטחון העצמי הלאומי בעקבות מלחמת יום הכיפורים והתרסקות האידאל הצברי בשנות השבעים חשפו שבר זהות וריק שלא היה אפשר למלאו בדמותו של ה " מצליחן " הישראלי החדש . משברים כלכליים וביטחוניים העלו ספק בנוגע לאיכותו של ה " תחליף " הציוני , ומה שקרוי " פוסט ציונות " היו בו גם מחשבות על שלילת " שלילת הגלות " . מגמת " השיבה לשורשים " החלה לתת את אותותיה בחברות אשכנזיות וספרדיות , ודומה שתרבות קברות הצדיקים ופולחני בבא סאלי בנתיבות אינם אלא המקבילה המזרחית לנאו שטעטליזם האשכנזי . הספר " השיבה אל השטעטל " מבקש להתמקד בשוליים ה " יהודיים גלותיים" של האמנות הציונית ישראלית לדורותיה , והוא מרחיב את מושג העיירה היהודית המזרח אירופית לעבר הזיקה האמנותית חזותית ליידיש ולהווי המסורתי עממי , וגם לסוגיית " האף היהודי " הוא מגיע . באמצעות ההתמקדות ביצירתם של עשרות אמנים ישראלים וארצישראלים במאה השנים האחרונות , עוקב הספר , לא תמיד באופן כרונולוגי , אחר חמישה שלבים היסטוריים תמטיים : ( א ) דמדומי העיירה ; ( ב ) מות העיירה ; ( ג ) הגעגועים לעיירה המתה ; ( ד ) נטיעת העיירה בישראל ; ( ה ) השיבה אל העיירה . חלקו השני של הספר מתמקד בגורלם של תשמישי קדושה יהודיים במהלך התמורה מן האמנות היהודית לאמנות הציונית של ימי הקונגרסים הציוניים הראשונים , וממנה לאמנות הארצישראלית של ימי העליות הראשונות , לאמנות הישראלית המודרנית ולאמנות הפוסט מודרנית של העשורים האחרונים . רוב פרקי הספר ממקדים את המבט ביצירתם של אמנים שנעלמו מן הזיכרון התרבותי הישראלי , בעיקר בשל נאמנותם לשפות יצירה ( ראליזם אקדמי , סמליות סוראליסטית , אקספרסיוניזם מתון , תבליטי נחושת וכיו " ב ) שלא הלמו את המגמות האוונגרדיות שהובילו את זירת האמנות בתקופות השונות . עם זאת , בחינת אופן קבלתם של האמנים האלה בזמנם ובמקומם — בפולין , בפריז , בברלין ואפילו בתל אביב של שנות הארבעים והחמישים — מלמדת על הערכה גבוהה שזכו לה מצד אנשי מקצוע חשובים , ואפילו על היותם של כמה מהם גיבורי תרבות עירוניים . רוחות הזמן נושאות עמן אמות מידה ושיפוטים הנישאים הם עצמם ברוחות המחר . 5 אמנון רז קרקוצקין , " גלות בתוך ריבונות : לביקורת ' שלילת הגלות ' בתרבות הישראלית " , תיאוריה וביקורת , 4 ( סתיו , ( 1993 עמ ' . 56 - 23

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help