sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ז פתרונות ענייניים ז . א ניתוק מן ההקשר של הפסוק או הפרק ( בקיצור : ניתוק ) הדרשה מוציאה את הכתוב מהקשרו , ויש שאף דורשת אותו בניגוד להקשר . ז . ב קישור בין פסוקים או בין פרשיות סמוכים ( בקיצור : סמוכים ) שני כתובים שעניינם שונה זה מזה , אך כתובים בסמוך זה לזה , נדרשים כאילו הם קשורים גם עניינית . ז . ג יישום והדגמה ( בקיצור : יישום ) הכתוב מוסב על מאורע מסוים המוזכר במקום אחר במקרא , או על מאורע היסטורי בתקופת חז " ל ; כמו כן יש שפסוק מובא כדוגמה לעיקרון , להלכה או לאמונה מסוימת . בסתירה בין שני פסוקים , כל פסוק מיושם למצב או לזמן אחר , ובכך נפתרת הסתירה . ז . ד הקצנה והחלשה , לטוב או לרע ( בקיצור : הקצנה ; החלשה ) נטייה להקצין עניינים שבפסוק ( בעיקר : להקצין לחיוב לגבי ישראל , לגבי צדיקים , וכו ' , ולשלילה לגבי גויים , לגבי רשעים , וכו ' ) או להחליש עניינים , כגון חטאי ישראל . פירוש כזה מלווה לעתים קרובות ביישום או בניתוק מההקשר . ז . ה השוואה ; הנגדה ; מידה כנגד מידה ( בקיצור : השוואה ; הנגדה ) הכתוב נידון בהקשר רחב יותר בעזרת השוואות או הנגדות ענייניות לפסוקים אחרים . ז . ו השלמת התיאור ( בקיצור : השלמה ) הדרשה משלימה את דברי הכתוב באמצעות דרכי המדרש ולעתים בהסתייעות בכתובים רחוקים . דרך זו תדירה בדרשות על הסיפור המקראי , כשהדרשן ממלא פערים ומוסר מידע נוסף . לעתים ההשלמה לובשת צורה של דו – שיח בין הקב " ה וישראל , השלמה שעיקרה אינו מפורש בכתוב כנתינתו . ז . ז דרשת דווקא ( בקיצור : דווקא ) לפסוק ניתן פירוש מצמצם משום שהוא נתפס כמתכוון דווקא לנאמר בו מילולית . ח . סוגים ספרותיים שלושת הסוגים השכיחים של המדרש – פתיחתא , רשימה , דרשה שגורה – מתוארים להלן , וסימניהם יופיעו בצד הפתרונות . יש בהם כדי להעמיק את הבנת הדרשה ובעיקר את המניע לדרוש . ח . א פתיחתא המונח ' פתיחתא ' מציין דרשה הנסמכת אל הפסוקים הראשונים של קריאת התורה או של ההפטרה לשבת וחג . היא פותחת בפסוק רחוק ( הלקוח על – פי רוב מספרי הכתובים , ולעתים מספרי הנביאים ) , ובדרך הדרש היא מפרשת פסוקים ומחברת ביניהם עד שהיא מגיעה אל תכליתה , אל הפסוק הפותח של קריאת התורה או של ההפטרה . בפסוק זה נחתמת הדרשה . בסימן ' פתיחתא ' יסומנו באוספנו דרשות הפותחות או המסיימות בפסוק הנדרש מיואל ומעמוס , וכן פתיחתות המוסבות על כתובים מספרים אחרים שבהן הפסוק מיואל ומעמוס נדרש במהלך הדברים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help