sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

אם אחרי יותר מאלפיים שנה עדיין אפשר לחדש דבר בפירוש ספר דברים , ובפירוש המקרא כולו , הרבה מזה בא בזכות התגליות הארכיאולוגיות המספקות לנו מידע חדש על הלשונות ( שאף קיומן של כמה מהן נשכח עד העת החדשה ) , על הספרויות של המזרח הקדום ועל התרבות החומרית של ארץ ישראל ושכנותיה . אלה פותחים לנו פתח למציאות הלשונית והתרבותית וחיי היום יום של התקופה שבה נכתב התנ " ך , וגם מאפשרים לנו להכיר מה משותף למקרא ולתרבויות השכנות ומה חדש בו . מטרתי בפירוש הנוכחי הוא לפרש את ספר דברים על פי פשוטו של מקרא בעזרת מקורות המידע החדשים האלה ובעזרת פרשנות הפשט היהודית של ימי הביניים , המלאה תובנות שלא פס ערכן עד היום , ושלפעמים המידע החדש מאפשר לנו להעריכן מחדש . התחשבתי בשינויי הנוסח של הספר ובפרשנותו הקדומה כפי שהם משתקפים במגילות מדבר יהודה , בתרגומיו העתיקים ובכתבי יוסף בן מתתיהו ופילון האלכסנדרוני . ניסיתי להבין את הכתוב בעזרת דקדוק לשון המקרא והבלשנות השמית המשווה ולבאר מושגים עיקריים בו לאור הידוע לנו על מושגי התרבויות השכנות . הואיל והמקרא מתייחס לכל תחומי החיים ( 'דכלה בה ' ) , נועצתי במומחים במקצועות שונים , כמו וטרינר , בעל אטליז , ביולוג של הצומח וכורת עצים כדי להבין תופעות של חקלאות , בעלי חיים , כלכלה ועוד , המשתקפות בספר . בביאור חוקי ספר דברים נזקקתי לאוספי הדינים של המזרח הקדום , המדגימים את הטיפול במצבים דומים בחברות קרובות , כדי להבהיר פרטים של חוקי ספר דברים . כן נזקקתי לפרשנות ההלכתית של חז " ל , לא מתוך הנחה שהיא תואמת בכל מקרה את פשוטם של החוקים , אלא כדי להדגים שאלות מעשיות שמן הסתם היו עולות במהלך יישומם , ובשל ערכה ההאוריסטי להדגים , לפעמים , פתרונות אפשריים , ולהדגים את דרכם של חז " ל בהתמודדות עם הבעיות המוסריות שהזכרתי . הואיל והכלי העיקרי הנושא את המסר של ספר הוא היחידות הספרותיות שבו , ולא רק הפסוקים הבודדים , שאפתי לזהות את היחידות הנפרדות ולהבחין בגבולות שבין היחידות ובלכידות העניינית והסגנונית של כל יחידה . כמו כן שאפתי לזהות את התכסיסים הספרותיים שבאמצעותם הספר מקנה למסר שלו צורה נהירה ונעימה שתדבר על לב קהל היעד שלו . עיקר מטרתי הוא לפרש את ספר דברים בצורתו הספרותית הנוכחית ולפרשו באופן הוליסטי , המראה איך מתפקדים יסודות הספר השונים ביחד במסירת המסר שלו ( כשיטת משה גרינברג ) . עם זאת , המחקר המודרני הוכיח באופן משכנע שספר דברים , ורוב ספרי התנ " ך , לא באו לעולם בצורתם הנוכחית . הם התפתחו בתהליך של שילוב חיבורים ורבדים שונים המשקפים את התפיסות והנוהגים של מחברים , חוגים , אזורים , וזמנים שונים בתקופת המקרא . קיימים הבדלים רבים בין המקרא לבין היהדות שלאחר המקרא , ובכל זאת , התנ "ך מייצג את השלב הראשון של התרבות היהודית , והוא שימש מקור , או גירוי , לרעיונות , לנוהגים ולערכים של המסורת היהודית לדורותיה . כל זה ניסיתי להדגים בפירוש . הפירוש אינו מתיימר להיות ממצה , לסכם כל דבר מאלף שנאמר על ספר דברים , או ליישם את כל הגישות החשובות להבנתו . בהתחשב בהיסטוריה הארוכה של פרשנותו ובכל ההיבטים והחידושים של חקר המקרא בעת החדשה , מטרה כזאת לא היתה מעשית ( קצת הדרכה בגישות השונות ימצא הקורא במבחר הביבליוגרפי בסוף המבוא הכללי ) . בכל זאת ,

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help