sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

המדרש לרבנים בברלין השתלבו ב ' מדע היהדות ' ולא העמידו מדע אורתודוקסי אלטרנטיבי . אלינסון מסכים באופן עקרוני עם טענתו של ברויאר , אך הוא מדגיש את הייחודיות האורתודוקסית של אנשי בית המדרש לרבנים בתחום חקר המקרא . הללו , בראשות רד " צ הופמן ויעקב ברט , הניחו במחקריהם בתור הנחת יסוד שהמקרא נכתב בידי משה רבנו . כל המחקרים הללו עוסקים בשנותיו הראשונות של הסמינר , אך שום מחקר לא בדק את שאלת אפיונה של אסכולת ברלין כאסכולה מחקרית ייחודית בתוך תנועת ' מדע היהדות ' , מתוך ניתוח מקיף והשוואתי של מחקריהם של מרצי הסמינר , התכתבויותיהם עם עמיתיהם וכתבי העת שיצאו מטעמם במשך כל שנות קיומו . גם החומר שנבדק הוא מועט מאוד ומכיל רק חיבורים ספורים של רד " צ הופמן ויעקב ברט . גם על הרב והחוקר הליטאי האוטודידקט יצחק אייזיק הלוי ( 1914 – 1847 ) נכתבו כמה מחקרים . מרדכי אליאש ואליעזר שריאל כתבו על ייחודה של כתיבתו ההיסטוריוגרפית האורתודוקסית של רי " א הלוי , אך אין במחקרים הללו דיון בהשפעתו של רי " א הלוי על חוקרים אורתודוקסים אחרים ובהקשר החברתי של פעולתו . מרדכי ברויאר ( בספרו ' עדה ודיוקנה ' ) ואשר רייכל אמנם כתבו על ניסיונותיו של רי " א הלוי לייסד אסכולה של חוקרים אורתודוקסים שילכו בשיטתו המדעית , בעיקר במסגרת ה ' אגודה ספרותית יהודית ' ( -Judisch , ( Literarischen Gesellschaft שפעלה בשליש הראשון של המאה העשרים . אך דיונם קצר ולא ממצה ואין בכוחו לעמוד על אפיוניה של אסכולת הלוי ויחסיה עם אסכולת הילדסהיימר ומלומדים אחרים . הספר עוסק בסוגיה זו ומרחיב את היריעה על ידי ניתוח מחקריהם של מלומדים שהושפעו מרי " א הלוי - הרבנים יונה בונדי , שמואל קוטק ומשה אוירבך , כל זה מתוך דיון במקורות שעדיין לא נידונו במחקר . על הסופר וההיסטוריון האוטודידקט זאב יעבץ ( 1924 – 1847 ) נכתבו מחקרים מועטים . אסתר סגל וראובן מיכאל כתבו על ייחודה של כתיבתו ההיסטוריוגרפית של יעבץ . אך עדיין לא נכתב על יחסיו של יעבץ עם רי "א 9 אליאש , 1959 עמ ' . 115 – 65 10 שריאל תשס " ח , עמ ' . 75 – 33 11 רייכל תשל " ב . 12 סגל תש " ן . 13 מיכאל תשנ " ג , עמ ' . 465 – 424

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help