sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

וקהילות חשובות בזרם האורתודוקסי עצמו , לשלל גווניו , ואילו ' מדע היהדות' האורתודוקסי התפרש למעשה על רוב תחומי ' מדע היהדות ' . שנית , היא לא נחשבה לחלק מלימוד התורה , אלא תחום משני שאין בו ערך עצמי , ולכן על פי רוב לא האליטה הרבנית עסקה בכתיבתה , אלא עסקנים בעלי כישרון ספרותי , כדברי העסקן האורתודוקסי יעקב ליפשיץ מקובנה : ' איננו זקוקים להטיל על גדולי חכמי התורה בעלי המוח , כי היא רק מלאכת סופרים חכמים יראי אלהים בעלי ספרות טהורה ונקית הדעה והדבור ' . לעומת זאת ' מדע היהדות' האורתודוקסי הכיר בערך העצמי שבמחקר היהדות וראה בו שליחות נעלה , ועל כן שאפו החוקרים האורתודוקסים שהאליטה הרבנית תצטרף לשורותיו . תחום המחקר של ' מדע היהדות ' הוא אמנם תחום ותיק , ונכתבו בו עשרות מחקרים שהאירו נקודות מבט שונות על תנועה היסטורית זו . כמו שראינו גם תחום המחקר של ההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית הוכר בשנים האחרונות בתור נושא העומד בפני עצמו , ולפיכך נערכו בשני העשורים האחרונים מחקרים למיניהם שיצאו מתוך הנחת יסוד זו . אך ' מדע היהדות ' האורתודוקסי לא הוכר עד עתה במחקר בתור תחום נפרד , ולכן קיימים כיום רק מחקרים נקודתיים העוסקים בחוקר מסוים או במוסד מסוים , אך אין שום מחקר שרואה את הנושא כמכלול , שצריך להתייחס אליו בהתאם . יש לציין כי ' מדע היהדות ' האורתודוקסי נוצר מתוך הנאו -אורתודוקסיה הגרמנית ורק אחר כך הגיע לעוד מרחבים גאוגרפיים אורתודוקסיים . כמה מחקרים נעשו על בית המדרש לרבנים בברלין , שפעל בשנים . 1938 – 1873 אליעזר שטרן , מרדכי ברויאר ( בספרו ' עדה ודיוקנה ' [ ירושלים תשנ " א ]) ודוד אלינסון כתבו על בית המדרש לרבנים מכמה היבטים . ההיבט החשוב לענייננו הוא מקומו של מחקר מדעי היהדות באורתודוקסיה הגרמנית . הם תיארו את הפולמוס שהתנהל בין אסכולת פרנקפורט בראשות רש " ר הירש ובין אסכולת ברלין בראשות הרב הילדסהיימר , פולמוס שנסב על השאלה אם יהודי אורתודוקסי צריך להשתתף באופן פעיל ב ' מדע היהדות ' . הם הסיקו שאנשי אסכולת פרנקפורט שללו השתתפות אורתודוקסית ב ' מדע היהדות ' , ולעומתם אנשי אסכולת ברלין השתתפו בה באופן פעיל ביותר . לדעת ברויאר , אנשי בית 5 ליפשיץ תרס " ג , עמ ' . 537 – 536 6 מלבד המחקרים שהובאו בהערות , 4 – 2 ראו גרטנר תשס " ב , עמ ' ; 336 – 293 אסף תשס " ו , עמ ' ; 130 – 52 ברנאי תשס " א , עמ ' . 141 – 120 7 שטרן תשל " ח , עמ ' . 320 – 299 Ellenson 1990 ; Ellenson 1988 , pp . 27 - 40 8

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help