sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא במאה האחרונה נוצרה בגרמניה יצירה , שכדי לשבר את האוזן קראו לה ' חכמת ישראל ' . ליוצרי אותה חכמה הייתה תכלית מוגדרת : לחלל את כל הקדוש ליהודים , לעקור את האמונה בקדושת התורה , לנתץ את הסמכות של חז " ל ולהשפיל את חכמי התלמוד ולהציגם כאנשים רגילים , אשר כאילו אמרו מה שאמרו מהרהורי לבם . מכך נוצרה ספרות שלמה בצורה של : תולדות ישראל , תולדות ספרות ישראל ועד ביקורת המקרא . ההתקפה הבוטה של ראש ישיבת ברנוביץ ' , הרב אלחנן וסרמן , על תנועת ' חכמת ישראל ' ( הכינוי המזרח - אירופי של ' מדע היהדות ' ) בספרו הפולמוסי ' עקבתא דמשיחא ' ערב מלחמת העולם השנייה מבטאת את האיום החריף של תנועה זו על האורתודוקסיה היהודית . האיום הזה , שהצטרף לערעור של אנשי תנועת ההשכלה על סמכותם של הרבנים בשם התבונה והמדע וכן לניסיונותיהם להכניס שינויים בסדרי החינוך היהודי המסורתי ולתיקונים שתיקנו אנשי הרפורמה בהלכה ובמנהג , עורר תגובות שונות ומגוונות מצד האורתודוקסיה . ספר זה עוסק בניסיונותיהם של מלומדים אורתודוקסים בסוף המאה הי "ט ובמחצית הראשונה של המאה העשרים להעמיד אלטרנטיבה אורתודוקסית ל ' מדע היהדות ' או במילים אחרות ליצור ' מדע היהדות ' אורתודוקסי . תנועת ' מדע היהדות ' , שראשיתה בגרמניה בעשור השני של המאה הי " ט , אימצה מתודת לימוד חדשה כלפי מקורות היהדות והסיקה מסקנות מחקריות שערערו על ערכי מסורת בשם מקור סמכות אוניברסלי ונגיש לכול , ובכך הציבה בפני האורתודוקסיה היהודית אתגרים לא פשוטים . כשאנחנו מדברים על המושג ' מדע היהדות ' האורתודוקסי , אין כוונתנו רק ליהודים שהם אורתודוקסים מבחינת שיוכם הפוליטי - ההשקפתי אשר עוסקים 1 וסרמן תש " ב , עמ ' . 50 – 49

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help