sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ושידוליהם מביאים אותו לידי החלטה : " ויהי מה ארוץ ואולי , להשלים חפץ רעי , אף אני אחוה דעי " . אך החלטתו זו אין בה די , וכשהוא ניגש למלאכת הכתיבה הוא רואה כי " החרוזים ... שגבו ממני / ואין בי כוח לחברם ולערכם כרצוני " . תהליך היצירה המורכב והמסובך הופך הוא עצמו בהמשך הדברים לחלק מבניין דברי השבח לנמען : חשבתי מזמה עליהם / ואתחכמה להם ואכבשם בשם משה / ונכבש החזק וירף הקשה . ויכנעו לי אחרי חוסן / עד שהבאתים בכפל רסן . ואערוך מהם ערך שיר לעניניו / כאשר אדוני רואה בעיניו . כנגד המחסום הכבד העומד לפני היוצר לא נמצאה לו אלא תחבולה אחת , " לכבוש" את החרוזים הסרבנים כיבוש מוחלט בעזרת השם " משה " , מעין השם המפורש , אשר בעזרתו נעשים מעשים מחוץ לגדר הטבע ( ראו , למשל , בבלי יומא סט ע״א ) . בעזרת שמו של המהולל , שהוא הוא שליט השירה , נכנעים החרוזים והרעיונות ומובאים " בכפל רסן " – ברסן החרוז המדויק וברסן המשקל והתבנית , ובסופו של דבר מתקבל שיר ראוי , ערוך כהלכה בענייניו " כאשר אדוני רואה בעיניו " , כלשונו בתיאור השיר באיגרת הנלווית לשיר ומוסיפה לו תוקף וחיזוק . אך תהליך היצירה משמש את היוצר גם בשירים עצמם . כך למשל בשיר לכבוד רבי יוסף אבן ברון : לא מתמול פיות שחוק נמלאו / עד כי בך יוסף לבבות גאו באו חרוזים לא קראם רעיון / נקרה בפי נקרו ולא נקראו לא נמנעו מבא ברסן משקלי / השיר אבל שמעו שמך ובאו לא פי יהללך אבל כי אכתבה / מפי חסדיך אשר יקראו תהליך הכתיבה , אומר כאן ריה " ל , מצריך מחשבה ועמל רב ואף כיבוש והכנעה בתחבולות שונות ומשונות , אבל משביקשתי לכתוב שבחך לא הייתי צריך להתאמץ , כי החרוזים באו מאליהם , ולא סירבו כלל לקבל עליהם את רסן המשקל , שאף התאמתו למילות השיר ולחרוזיו דורשת יגיעה רבה . עוד זאת , כל הכתיבה כולה זורמת מאליה , לא אני הכותב , אלא מפי חסדיך הדברים נכתבים . הם עצמם מספרים את עצמם . מכאן ואילך נמנים שבחי המהולל . תהליך היצירה המייגע הופך כאן לציור לשון מתפתח כחלק משבחו של הידיד , אין צורך להתייגע , החרוזים מאליהם באים לכבודו , ואף לא היה צריך להזמינם , הם נזדמנו 5 והעניין מתקשר למשה שהרג את המצרי " בשם המפורש " . ראו רש " י לשמות ב , יב , ותגובת אבן עזרא על אתר . 6 ח׳ בראדי ( מהדיר ) , דיוואן יהודה בן שמואל הלוי , א – ד , ברלין תרמ״ד – תר״ץ ( להלן : בראדי , ריה״ל ) , א , עמ׳ . 2 – 1

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help