sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מחקרים העוסקים ביצירתו השירית של ריה " ל ימצא הקורא באסופה שערכה אביבה דורון . מפליא הדבר , כי למרות מהדורות השירה לגלגוליהן ולמרות המאמרים והמחקרים הרבים העוסקים בעיונים פואטיים וניתוחי שירה עדיין לא נכתב ספר מקיף מתוך הערכה ספרותית טהורה לכלל שירתו של ריה " ל . אשר לשירת הקודש נוכל להצביע על ספרו של אפרים חזן , ' תורת השיר בפיוט הספרדי לאור שירת הקודש של ר ' יהודה הלוי ' . ראוי לציון מיוחד ספרם הנזכר לעיל של מ׳ גיל וע׳ פליישר , הפורס את תולדות חייו של ריה " ל תוך עיון משולב בשירתו ובמסמכי הגניזה המתייחסים אליו . ומן המשורר אל הפילוסוף . אף על פי שריה״ל היה בעל אישיות חברתית וקשר קשרים עם האינטלקטואלים שבדורו , רעיונותיו לא הטביעו חותם ניכר על הדור . המדקדק ימצא זיקות בינם לבין מוטיבים בהגותם של ר׳ אברהם בר חייא הנשיא ור׳ אברהם אבן עזרא למשל . אבל דמותו של הרמב״ם , בן דורו הצעיר , העמידה את רעיונותיו של ריה״ל בצל . המאבק חסר הסיכוי שניהל ריה״ל נגד הפילוסופים נדון לכישלון , מאחר שהרמב״ם השתית את סודותיה של התורה על התפיסה המדעית והפילוסופית . גם זכויותיו הגדולות כמשורר ה " לאומי " לא עמדו לו , שהרי הרמב״ם כבר שלל את הפיוט והסתייג ממנו , במסגרת מלחמתו החריפה בהגשמה . תלמידיו השכלתנים של הרמב״ם כמעט שלא התייחסו ליצירתו של ריה״ל . רק כמאתיים שנים לאחר פטירת הרמב״ם החלו להתחבר פירושים על ספר הכוזרי . אבל גם תופעה זו לא הייתה נפוצה . מדובר בחוג תלמידים מסוים , ליתר דיוק במורה ושלושה תלמידים , שפעלו בפרובנס . ר׳ שלמה בן מנחם ותלמידיו עסקו בספר הכוזרי באינטנסיביות . הם ביקשו להציג את החיבור הנאבק בפילוסופיה ככתב רציונליסטי למהדרין . כביכול להחזיר אותו למרכז הדיון הפילוסופי . נקל להבין שלפועלם לא היה המשך . לעומת זאת לחוגי המקובלים חדר ספר הכוזרי במידת מה . הגותו של ריה״ל החלה להשפיע עם חילופי התרבויות . בתקופת הרנסנס כתב ר׳ יהודה מוסקאטו פירוש רחב יריעה לספר הכוזרי . לא חלף זמן רב והחלו להיכתב ספרים במתכונתו של ספר הכוזרי . ר׳ דוד ניטו אף חיבר את ׳הכוזרי השני׳ , הקרוי ׳מטה דן׳ , ובו חיקה את מבנה הספר . ׳כוזרי חדש׳ חובר גם במאה העשרים בידי ר׳ יצחק ברויאר . אבל דמותו של הרמב״ם המשיכה להעיב על ריה״ל . כביכול חזר וניעור הוויכוח בין שניהם 6 יהודה הלוי – מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו , תל אביב תשמ״ח . 7 ירושלים תשמ״ו . 8 ראה ד׳ שוורץ , פירוש קדמון לספר הכוזרי : ׳חשק שלמה׳ לר׳ שלמה בן יהודה מלוניל , רמת גן תשס״ז . 9 ראה מ ' פכטר , " שורש האמונה הוא שורש המרי במשנת ר ' עזריאל " , קבלה , 4 ( תשנ " ט ) , עמ' . 341 – 315

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help