sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

החל באלחריזי , שחי כמאה שנה אחרי ריה " ל והציג אותו כאחד ויחיד : " ולקח כל כלי חמדתו ( של השיר ) / ויצא וסגר השער אחרי צאתו " . כך כותב אלחריזי על שירת החול , ובאשר לשירת הקודש הוא מעיד : " ובשירי תפילותיו ימשוך כל לב ויכבשנו ... " . אכן , גם בשירת החול וגם בשירת הקודש נתקבלה שירתו לאורך הדורות כולם . מתוך השירה השתקפה אישיות , שהקסימה את כל יודעיה , והייתה מוקפת חיבה והערצה . מאות שירים ומכתבים החליף ריה״ל עם בני דורו בספרד ובמצרים . התקבלות שירתו ניכרת היטב במאות ההעתקות של שיריו בגניזה ובקובצי השירים בכתבי היד בספריות העולם . פיוטיו הופכים , כבר בדורו , לחלק ממחזור התפילה של קהילות רבות במזרח ובמערב . ובדורות שלאחריו זוכה שירתו להיות דוגמה ומופת . שירו הנערץ " ציון הלא תשאלי " נעשה בניין אב לסוגת שירה חדשה , הלא הם שירי ״הציוניות״ , קינות ושירים במתכונת " ציון הלא תשאלי " , הנכתבים בידי גדולי שירה באשכנז , בפרובנס ובצפון אפריקה , ותופסים פרק נכבד בסדרי הקינות עד היום הזה . ראשיתו של המחקר המודרני על שירת ריה״ל נקשרה בשמו של שמואל דוד לוצאטו ( שד " ל ) , שזכה והגיע לידיו כתב יד של דיוואן , הוא ספר שיריו של ריה״ל שהתגלגל לתוניס . על סמך כתב יד זה ההדיר שד״ל שני קובצי שירה הכוללים מאה ושלושים שירים ופיוטים לרבי יהודה הלוי , ובכך חשף שד״ל את שירת ריה״ל בפני אנשי חכמת ישראל , והשלים את מלאכתו של לאופולד צונץ שעסק בשקדנות רבה ברישום פיוטים ובאיסוף פרטים על מחבריהם . אבל עניינו של צונץ היה אך ורק בגילוי הפיוטי והתרבותי של הפיוטים , ואילו שד״ל התייחס בהערכה ובהערצה ללא סייג לריה " ל וראה בו מעין חוזה של תפיסתו שלו , הרואה בדבקות הדתית וברגש הלאומי את התכלית הרוחנית . למרבה הצער לא הספיק שד״ל להשלים את תכניתו לההדיר את כל שירת ריה " ל . התחנה המשמעותית הבאה היא מהדורת חיים בראדי לשירי ריה״ל , אשר למרות מעלותיה הרבות אינה שלמה , הן בהיקף השירים שבה והן בכך ששירי הקודש יצאו לאור ללא פירוש . את כינוס שירת הקודש וביאורה השלים דב ירדן לפני יותר משלושים שנה . את המהדורה המדעית המלאה על סמך ממצאי הגניזה ועל סמך גרסאות הדיוואן השונות בכתבי היד מכין זה שנים יוסף יהלום . ההשלמה החשובה לדמותו של ריה״ל בהקשרה ההיסטורי והחברתי נבנתה בשקדנות רבה ובכישרון בידי שלמה דב גויטיין במחקריו על גניזת קהיר , וזו סוכמה בהיקף רב ובשיטתיות בספרם של משה גיל ועזרא פליישר . סקירה שיטתית ומבחר ( תשמ״ז ) , עמ׳ . 910 – 893 כונס בתוך ע׳ פליישר , השירה העברית בספרד ובשלוחותיה , א – ג , בעריכת ש׳ אליצור וט׳ בארי , ירושלים תש״ע , בעמ ' . 805 – 788 4 ראה י׳ האובן ( נבו ) , שד״ל מגיש משירי ריה״ל , תל אביב תשנ״ו . הספר מביא במהדורת צילום את שני קובצי השירה שההדיר שד״ל וכן מאמרים והשלמות של שד״ל לדיוואן ריה״ל . 5 ראה לעיל הערה . 1

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help