sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

עוד אנו שומעים על הכנת מעין " בנק " של חלה טהורה שהיא מופרשת על אפיות אחרות שנעשו בטומאה ( ראו תוס ' , פ " א ה " י ; משנה , פ " ג מ " ח ) . הסדר דומה לגבי תרומה שנוי במחלוקת ; בית שמאי מתירים ובית הלל אוסרים ( תרומות פרקים א - ב , כפי שפירשנום להלן פ " ב מ " ח ) . לגבי חלה דעת בית שמאי נזכרת בסתם ( פ " ד מ " ו ) , במשנה אחרת היא מיוחסת לרבי אליעזר ( פ " ב מ " ח ) , אבל במשנה נוספת ( פ " א מ " ט ) שנויה דעת בית הלל בסתם . מדברי רבי ישמעאל בתוספתא משמע שזה חידוש של אחד מחכמי הדרום . לכאורה הייתה מצוות הרמת חלה צפויה להיעלם בקלות רבה יותר מאשר הרמת תרומה . הרמת תרומה נעשית בפומבי , בשעת הגורן , חשופה ללחץ חברתי ובשעה שנדיבות הלב מאפיינת אותה . לא כן הרמת חלה שהיא נעשית בבית האדם ותמיד ניתן להיפטר ממנה על ידי אפייה בכמות מועטת ( להלן ) . אף על פי כן ראינו שהקפידו על הרמת חלה יותר ממצוות דומות . הלכה למעשה אנו שומעים גם על הרמת חלה , והמעשים להלן ( פ " ד מ " י ) הם עדות לכך . מדוע היה גורלה של מצוות חלה שונה מזה של מצוות אחרות בתחום מתנות הכהונה ? על דרך ההשערה ניתן להציע שהדבר נובע מכך שהייתה זו מצוות נשים . הנשים הן שאפו , ועליהן הוטלה בפועל חובה זו . בכל רחבי העולם מקובל שנשים מתאפיינות ב " צדיקות " רבה יותר מגברים . ברם , בחברה היהודית הודרו נשים מחלקים מרכזיים של העולם הדתי ; מה שנמסר להן , נשמר אפוא בקפדנות יתר . ראינו שבתחום חלה שררה יותר הלכת בית שמאי שאין בה אבחנות משפטיות מדוקדקות . גם לגבי זמן הרמת חלה מצינו דעות שונות . האם ייתכן שבתחום זה נטתה ההלכה לפשטות יתר , בעקבות העובדה שהמצווה הזאת הייתה למעשה בידי נשים ? מצד שני מצינו החמרות שחכמים התנגדו להן ( פ " ב מ " ה ) . אפשר שגם החמרת היתר היא תוצאה של מעורבות הנשים במצווה . מכל מקום , מצוות חלה אכן נקשרה בנשים : " על שלש עבירות נשים מתות בשעת לידתן : על שאינן זהירות לא בנדה ולא בחלה ולא בהדלקת הנר . מפני מה מסרו מצות נדה לאשה ולא מסרו אותה לאיש ? אלא שהיה אדם הראשון דמו של הקב " ה באת חוה ושפכתו , לפיכך מסרו [ לה ] מצות נדה כדי שיתכפר על הדם ששפכה . מפני מה מסרו מצות חלה לאשה ולא לאיש . אלא שהיה ( הקב " ה ) [ אדה " ר ] חלתו של הקב " ה טהורה וטמאתו לפיכך מסרו לה מצות חלה כדי שיתכפר על החלה שטמאתו . מפני מה מסרו מצות הנר לאשה ולא לאיש . אלא שהיה אדה " ר נרו של הקב " ה היה מאיר בו לכל באי עולם וכיבתו לפיכך מסרו לה מצות הנר ונתחייבה [ בנר ] כדי שיתכפר על הנר שכיבתה : אדם דמו של עולם היה בשביל שגרמה לו ( לישראל ) לשפך לפיכך נתחייבה בנדה . אדם חלתו של עולם היה בשביל שגרמה [ לו ] שיטמא לפיכך נתחייבה בחלה . אדם נרו של עולם היה בשביל שגרמה 7 על הקשר בין חכמי בית שמאי וחכמי אדום עמדו אפשטיין ובן שלום , וראו הסברנו לפ " א מ " ט . 8 בעל אור זרוע חש באופי השונה של הלכות חלה , ומתמקד בהסבר אחר : " שהחמירו בחלה יותר משום דחלה שייכא בכל אדם המגלגל עיסתו ... אבל תרומה אין רגילה אלא בבעלי קרקעות וממרים תבואתם " ( אור זרוע , רנ ) . הסבר זה מתאים לזמנו שרק מעטים היו בו חקלאים , אך איננו מתאים לחברה היהודית בארץ ישראל הקדומה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכללת ליפשיץ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help