sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

המקבילות מצוות חלה לא נזכרת בה כלל ( בבלי , כתובות כה ע " א ) . הגאונים פתרו את הבעיה בכך שהגדירו את הרמת חלה בחוץ לארץ כמצווה מדבריהם . עם זאת , אין הם מזכירים את הסוגיות שהן כאילו עדות ברורה לשיטתם . באירופה היו מנהגים שונים ששימרו את מצוות חלה , בצורה סמלית אך לא כמשנה . אם כן , מצוות חלה שונה מיתר המצוות התלויות בארץ . גם במצוות אחרות מצינו דעות מחמירות שהרחיבו את המצווה לחוץ לארץ ( או התנגדו לצמצומה לארץ ישראל ) , אבל ההסדר של שתי חלות הוא חריג . מעבר לכך , דומה שעולה ממנו הכרה שמצווה זו חלה בחוץ לארץ בהיקף מלא , ואינה שייכת כלל למצוות התלויות בארץ . מי שהגדיר שהחובה חלה על החיטים המצויות בארץ בזמן האפייה , גם הוא ראה בחלה מצווה שאינה שייכת לכלל המצוות התלויות בארץ . היבט אחר לייחודה של הרמת חלה הוא המאמץ לקיים את המצווה בתנאי טומאה . לא מצינו מאמצים דומים לגבי הרמת תרומה . אמנם נעשו מאמצים להרמת תרומה בטהרה , והיו שהפקידו את הדבר בידי הכוהנים . איסוף התרומה על הגורן אפשר להקל בדבר . את החלה , לעומת זאת , הרימו בבית , בדרך כלל בתנאי טומאה , ואף על פי כן אנו שומעים על הסדרים שונים להרמת חלה בטהרה ( פ " ב מ " ג ומ " ה , וראו פירושנו להן ; פ " ד מ " ו ) . בפירוש אף הבאנו סיפורי אמוראים על דרישות הלכה למעשה לשמירה על הקפדות אלו . כמו בתרומות גם בהרמת חלה מצינו פתרון נוסף , והוא הפקדה של הרמת החלה בידי כוהנות : " אמר רבי יוחנן , ממה שלימדו את הכהנות . הדא אמרה אין הלכה כרבי לעזר בן ערך . מה למדו את הכהונות ? הרי זה חלה על העיסה הזאת , ועל שאור המתערב בה , ועל הקמח שנשתייר בה , ועל הקרץ שניתן תחתיה , לכשתעלה כולה גוש אחד , הוקדש זה שבידי לשם חלה חוץ מן הטמא שבה " ( ירו ' , פ " ג ה " א , נט ע " א ) . מכאן שהכוהנות הרימו חלה לאחרות או שהקפידו הקפדת יתר על מצווה זו . כן מספר הירושלמי על נוסחה מיוחדת וטובה להפרשת חלה שלימדו את הכוהנות לומר . הנוסחה כוללת את המשפט : " הרי זה חלה על העיסה הזאת ... ועל הקמח שנשתייר בה ... " ( שם ) . 2 אותה הגדרה גם בבבלי , נידה מז ע " א , אבל הבדל ניכר בין שתי הסוגיות , ולמעשה הן מסורות מוחלפות . המשותף לשתי הסוגיות הוא האיחור והאופי הדיאלקטי . 3 תשובות רב נטרונאי , יורה דעה רכז ; תשובות גאונים חדשות ( עמנואל ) , קיג . 4 ראו המבוא למסכת תרומות . 5 תשובות הגאונים החדשות ( עמנואל , ו ) . התשובה מלמדת על נוהג מיוחד של הרמת חלה בערב פסח . הפוסק מתנגד לכך , שהרי אין הבדל בין פסח ליום רגיל . ברם , הנוהג משמר נוהגים קדומים בימי מועד רגיל , ומלמד על ימי עבר שבהם נהגה מצווה זו . ראו עוד בבלי , פסחים מח ע " ב על נוהגי האפייה של נשות בבל ערב פסח שהידרו שלא להתחייב בהפרשת חלה . 6 הכוהנות כאן מופיעות כמקפידות על הרמת חלה , או כמומחיות שאותן הזמינו לבתי עמי הארץ כדי שיפרישו עבורם חלה בטהרה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכללת ליפשיץ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help