sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מחלוקת זו מבטאת את התפיסה שהמרכיב העיקרי הוא מקום האפייה ( האכילה ) , ואם האפייה בארץ חייבים בחלה , ואילו מעמדם של פרות הארץ הנאכלים בחוץ לארץ שנוי במחלוקת . ברם , במקביל אנו שומעים מדור אחד מאוחר יותר על חלוקה אחרת , בין ארץ ישראל לבין סוריה . רבן גמליאל סבור שבסוריה חייבים להפריש פעמיים חלה , ורבי אליעזר מדבר על חלה אחת . אם כן , העיקרון שהרמת חלה היא בארץ בלבד תלוי במחלוקת , אבל גם משתמע שלכל הדעות אפיית חוץ לארץ פטורה מחלה ( פ " ד מ " ז ) . במשנה הבאה שם אנו שומעים על הלכה נוספת של רבן גמליאל וממנה משתמע שגם אפיית חוץ לארץ חייבת בחלה , אלא שבגלל חובת הטהרה אי אפשר להרים חלה כהלכה ולכן חייבים להרים חלה פעמיים . שאלה זו עולה עוד בסוף משנת חלה ( פ " ד מ " י ) , שם מדובר ב " ביתר " , אולי בתחום החורן שאסור להרים בו חלה אפילו אם מצאו דרך להתגבר על שאלת הטהרה . מעשים אלו ניתן לפרש כהתנגדות להרמת חלה , או כאישור להרמת חלה בחוץ לארץ ( או ב " סוריה " ) , אבל החלה טמאה . בספרי זוטא חוזרת העמדה ה " קלאסית " שאין חובת הרמת חלה בחוץ לארץ : " יכול כיון שבאו לארץ יהו חייבין להפריש חלה שבחוצה לארץ אמרת לא אמרתי אלא אשר אני מביא אתכם שמה אתם חייבין להפריש חלה ולא בחוצה לארץ " ( ספרי זוטא , טו יז , עמ' . ( 283 ניתן , אפוא , לנסח את העמדות התנאיות כמעין מחלוקת על תחולת המצווה בחוץ לארץ כשם שמצינו מחלוקות על ערלה , כלאיים , חדש ומצוות דומות . ברם , הרמת חלה חריגה , שכן אין אח ורע להרמת חלה פעמיים . לא שמענו על הרמת תרומה פעמיים או מעשר פעמיים . האם לפנינו מחלוקת ? נראה שלא , אלא שהפער הוא בין ההלכה העקרונית ( המשפטית ) לבין הנוהג המעשי . במקביל מצינו סדרת עמדות כיצד צריך אדם לנהוג כאשר הוא בטומאה ואינו יכול להרים חלה בטהרה . הפתרונות השונים משתלבים בפתרון זה של הרמת שתי חלות , שגם היא הצעת פתרון למצב של טומאה . במקורות האמוראיים הארץ - ישראליים חוזרת חובת הרמת חלה פעמיים , וציטטנו את האמירות השונות . במקורות בבל מצינו צמצום של חובה זו , בניגוד מה למשנה ( פ "ד מ " ח ) . ברם , גם שמענו על הפרשת חלה בטהרה ואכילתה בטהרה חלקית ( בכורות כז ע " א ) . גישה דומה עולה גם מהירושלמי : " רבי זעירא רב יהודה בשם שמואל , חלת חוץ לארץ , ותרומת חוץ לארץ , אוכל ואחר כך מפריש ... " ( פ " ד ה " י , ס ע " א ) . אם כן יש להרים חלה , אך ניתן לבצע זאת בסיום האכילה . הבבלי מגדיר את הרמת החלה בזמן הזה ( כלומר בחוץ לארץ ) כמצווה מדבריהם . ספק אם זו הגדרה מודעת . הפתרון עולה במהלך סוגיה בעלת אופי מאוחר , אגב ברייתא שבכל 1 לאמתו של דבר , עמדת רבן גמליאל עצמו שנויה במחלוקת : " וכן היה רבי לעזר בי רבי צדוק אומר לא היה רבן גמליאל מחייב בסוריא אלא חלה אחת בלבד " ( תוס ' , פ " ב ה " ה ) , ראו פירושנו למשנה פ " ב מ " ז .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכללת ליפשיץ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help