sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

מבוא פרשת חלה מנויה בין מצוות הכהונה ומכונה " ראשית עריסתיכם " . המונח התפרש כחובה להפריש מהבצק המיועד ללחם . בבמדבר טו יט - כ מדובר במפורש על לחם וחלה , ומכאן הסיקו חכמים שהחובה חלה רק על מאפה שהוא לחם וכעין לחם , כלומר כשחומר הגלם הוא דגנים והמאפה הוא לחם רגיל , ולא על לחמים שהם כעין עוגה ( פ " א מ " ג ) , ומצד שני נפטרו מיני מאפה שלא נועדו לאכילה כלחם . התורה מצווה לתת את ה " ראשית " לכוהנים , וגם בספר יחזקאל מד מודגשת הנתינה לכוהנים , ואפשר להבין שמדובר בכוהנים הפזורים ברחבי הארץ . ברם , ביחזקאל כ מוסבת המצווה לנתינה לבית ה ' בירושלים : " כי בהר קדשי בהר מרום ישראל ... ושם אדרוש את תרומתיכם " . גם בספר נחמיה מופיעה מצוות ראשית העריסה בהקשר לתמיכה בכוהני ירושלים . מבחינה מעשית אם מדובר בהפרשה מהבצק או מהלחם האפוי הרי שאי אפשר להגביל את הנתינה לירושלים בלבד , שכן יש לתת את החלה לכוהן סמוך לזמן האפייה , אחרת תאבד את ערכה . נמצאנו למדים שגם בספר יחזקאל וגם ספר נחמיה מדברים לקהל ירושלים , או שמצוות חלה נגררת אגב מצוות הכוהנים האחרות . פילון ( על החוקים 131 ) מציג את מצוות חלה ( – pemma α μμ έπ ) כמצווה הראשונה מבין מתנות הכוהנים , וגם הוא מדגיש שמדובר בהפרשת חלק מהלחם הפשוט , ומשמע מדבריו שהנתינה היא של אוכל מוכן . לעומת זאת יוספוס ( קד ' , ד 151 ) מתנסח באופן כללי יותר שהמצווה מוטלת על האופים תבואה . מספר במדבר אפשר היה להסיק שהמצווה חלה רק על תבואות הארץ , והיא מצטרפת , אפוא , למצוות התלויות בארץ . אפשר היה ללמוד זאת מכך שנאמר " בבאכם אל הארץ אשר אני מביא אתכם שמה , והיה באכלכם מלחם הארץ ... " , אלא שכפי שראינו בנספח למסכת שביעית הגדרה זו " בבאכם אל הארץ " פורשה או נדרשה בדרכים שונות , ולא רק כהגדרה של חלות המצווה . בספרות החיצונית איננו שומעים שהמצווה חלה דווקא בארץ , וגם בכך עסקנו בנספח למסכת שביעית . מספרות חז " ל משתמע בפשטות שגם במצוות חלה חייבים רק בארץ , ועם זאת שונה מצווה זו מיתר המצוות התלויות בארץ . בפ " ב מ " א יש מחלוקת בין תנאי דור יבנה , ונסכם אותה בטבלה : גידול בארץ בארץ בחוץ לארץ בחוץ לארץ אפייה בארץ בחוץ לארץ בארץ בחוץ לארץ הלכה חייב מחלוקת חייב פטור ?

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכללת ליפשיץ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help